Aşkın hiç bir zevkini yaşamadan tüm cezasına katlandım...






Gurur ve Önyargı ile başladı Jane Austen aşkım Emma ile devam etti. Tasvirleri bu kadar canlı, bu kadar sıcak ve okurken insanın içini ısıtan karakterleri okurken mest oluyorum. 42 yıl yaşayabilmiş Austen, ne kadar kısa ve o kadar kısa ömre sığdırdığı kitaplarla milyarlarca okura hala eve 200 yıl sonra hala ulaşabiliyor.


Akıl ve Tutku'da da evlenme çağında genç kızlar var yine. O yılların klasik İngiliz taşrası hayatı. Başıboş, gerçekten başıboş kadın ve erkekler. Hiç kimse çalışmıyor, çay toplantıları, uzun yürüyüşler, kağıt oyunları, kadınların el işleri erkeklerin avlanması dışında işleri olmayınca tek dertleri kim kiminle evlensin diye düşünmek doğal olarak.

Ana karakterlerimiz mantıklı Elinor ve duygusal Marianne. Onları maddi açıdan zora sokan ağabeyleri John yüzünden evlerinden küçük bir kasaba olan Bath'a ( ki bu kasaba yazarın ömrünün büyük bir kısmını geçirdiği yer ) taşınırlar. Burada tanıştıkları komşuları Albay Brandon, Willoghby, Mrs Jennings ve bu kasabada da ziyaretlerine gelmeyi ihmal etmeyen  yengelerinin erkek kardeşi Edward Ferrars , ile hayatları renklerin kızların. Yaşadıkları aşklar, evlilik planları bu planların bozulması, aldatmalar ile yer yer kızlara üzüldüğüm yer yer kızdığım ama çok sevdiğim bir roman oldu benim. 

Tek sıkıntım genel olarak çevirilerini sevdiğim Hamdi Koç'un bu çevirisinde aşırı zorlanmam oldu. Cümleleri virgülle öylesine uzatmış ki, sonuna gelince başı unutuluyor bir daha okumak zorunda kalıyor, yer yer de anlamlar kayboluyor.

Sevgili Eren'de yeni okumuş çok beğendim demişti. Sanırım başka yayınevinden okumuştu ama.  Onun da yazısı şurada Tık Tık

Rus klasikleri gibi zorlayıcı değil bence okuyun. 200 yıl önce İngiltere'de kadınlar sadece evlenmek için vardır felsefesini bir kez daha görün.

Sevgiler

Sevim


22 Yorumlar

  1. Evet okunması nispeten daha kolay bir yazar. Kitaplarının epey bir filmi de çekilmiş sanırım.

    YanıtlaSil
  2. 42 yıl ne kadar kısa, demişsiniz ben daha ziyade orada kaldım. Çok kısa olduğunu an itibari ile elbette idrak edebiliyorum ama çocukluk yıllarımda 42 yaşında olan birinin çok uzun süredir bu dünyada olduğunu düşünürdüm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabiki:) 40 yasindakiler amca teyzeydi biz cocukken e simdi biz 40 lari ortaladik hic bir arkadasim amca teyze gibi gelmiyor :))))

      Sil
  3. Jane Austen'ı ben de sevmiştim. Daha önce yazarın Aşk ve Gurur romanını okumuş, yazı dilini sevmiştim. Konular belirttiğiniz üzere evlilik konusu üzerinde sıkışmış görünüyor.

    YanıtlaSil
  4. ah sevilmez mii, en sevdiğim yazarlarda ilk beşte daima, ilgili tüm filmleri ve dizileri de izledim, hatta arada tekrar izliyorum, ben de bu baskıdan okumadım, hamdi koç iyi tabii, biricik yazarımız ooo :)

    YanıtlaSil
  5. Aynen öyle yumusak yumuşak kolay okunuyor sıkılmıyorsun okurken...
    Ama yalan mi ya herkes issiz kabarik elbise giyip kahvaltiya iniyorlar sonra ellerine islerini alip şömine basinda oturuyorlar sonra kirda yürüyorlar
    Hayat bu kadar kur derdi yok enflasyon yok covid zaten yok o yuzden hep dedikodu :)

    YanıtlaSil
  6. ah sevilmez mi, en sevdiğim yazarlarda ilk beşte daima, ilgili tüm filmleri ve dizileri de izledim, hatta arada tekrar tekrar izliyorum, ben de bu baskıdan okumadım, hamdi koç iyi tabii, iyi yazarımız çevirmenimiz, austen da biriciğimiz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Meshur yorum gorüntülendi:) austen dickens cok kalp

      Sil
  7. Aşk ve Gurur'dan sonra büyük ihtimalle Akıl ve Tutku'yu okudum. Aklımda doğru kalmışsa yol kenarında yürüyüş çitler ve ağaçların tasviri kalmış bu kitaptan. Bir de akıcı olduğunu anımsıyorum. Ta gençlik yıllarından bu okumalarım bu kadarını bile hatırlamak benim için mucize :) O devirdeki hayat tarzı hiç bana göre değil, orada yaşasaydım sıkıntıdan patlardım herhalde :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 3 5 gun yasanir boyle bomboş ama ömür geçer mi ya

      Sil
  8. Aslında dönemin burjuvazi yaşamını net şekilde gösterebiliyor, hatta biraz kinayeli şekliyle ele alışı bu yaşamı kitaplarının sevdiğim kısımlarından , hani o aptal kızların tek derdi evlenmektir ve züppe erkek tipler hep kötü çocuk kıvamında falan :D Fakat yayının bu kitaptan sadece kahraman isimlerini anımsamama vesile oldu, o kadar çok unutmuşum ki, :( neyse yeni kitaplara, yeni klasiklere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bazi klasikleri 2. Kez okuyaxagim 2022 de unuttuklarim var

      Sil
  9. Ben bu kitabı çok sevemedim. Belki çevirisindendir. Yazarın en zayıf kitabı bence. Gerçi yazdığı ilk kitap olduğu için de zayıf olabilir, bilemedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eger bu ceviriden okuduysan muhtemelen ceviri kaynaklidir

      Sil
  10. Emma da bu kitap da aklımda :) Çok sevdiğim bir yazar benim de, gerçekten o dönemde hayat ne kadar farklı ama yine de değişemeyen şeyler de var. Emma'yı daha çok merak ediyorum. 😄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bundan 200 yil.sonra bizim yaşadığımız hayatla dalga geçecekler :)))

      Sil
  11. Jane Austen'ın bir kitabını okudum ve yazım dilini sevdim. diğer kitaplarını da okumak istiyorum.

    YanıtlaSil
  12. Jane Austen in okumadığım bir kitabı. Hikayelerindeki romantik tarzı seviyorum ☺️

    YanıtlaSil