Aşkın İlhamı - Cemile


Hep okumak istediğim ama nedense bir türlü okuyamadığım yazarlandı Aytmatov. Madem ilk kez okuyacağım ilk romanı ile başlayayım dedim ve elime Cemile' yi aldım. İncecik ama çok ağır bir roman. Sakin sakin , dinlene dinlene okunması gerekiyor. Zaten yorumlara bakınca da herkes aynı konuda birleşmiş Aytmatov' u ancak sindirerek okuyanlar anlayabilir diye. Kendime , okumakta geç kaldığım için kızdığım bir yazar oldu yine. Ama daha önce yaptığım işi yaparken bu kadar derin yazarları anlayabilir miydim bilmiyorum, kafam öylesine işle doluydu ki...

Cemile ile ilgili en önemli yorumu Fransız yazar Louis Aragon yapmış. 'Aşıklar şehri olmakla övünen Paris' te geçen tüm aşk hikayeleri gözümden düştü. Çünkü ben Cemile' yi okudum. '  Bu kadar kıymetli bir yorumu bu kadar önemli bir ustadan alabilmek çok büyük bir ödül olmalı Aytmatov için...



Cemile ; 2. Dünya savaşı yıllarında bir Ağustos ayında o sıcak Kırgız bozkırlarında geçiyor. Savaşın en zorlu zamanlarıdır, tüm erkekler savaşa gittiği için köylerde sadece kadınlar ve küçük çocuklar kalmıştır. Şen şakrak, güzeller güzeli Cemile evlendikten 4 ay sonra kocası savaşa gitmiş, köyde kocasının ailesi ile baş başa kalmıştır. Cemile ' nin küçük kaynı 13 yaşındaki Seyit ile tüm işleri birlikte yapmaktadırlar.

Bir gün kadınların yapacağından daha ağır bir iş düşer onlara, bunu yaparken savaştan sakatlanıp dönen Danyar'da onlara yardım edecektir. İşte bu sırada o yasak aşk doğar Cemile ve Danyar birbirlerine aşık olurlar. Seyit bunu fark eder ama hiç ses çıkarmaz. İçin için sevinir sanki, hele ki Cemile' nin başını Danyar' ın omzuna yasladığı an... Bu anı kafasına kazır ve resmini bile yapar...

İki genç daha fazla dayanamaz, tüm törelere, geleneklere rağmen birlikte kaçarlar, Seyit bu aşka bu kadar sevinmesine rağmen Cemile giderken üzüntüsünden kahrolur, çünkü o küçük yaşına rağmen o da Cemile' ye aşık olmuştur...

Seyit' in ağabeyi savaşatan dönünce köy karışır, herkes Cemile' yi suçlar, Seyit hariç...

İşte böyle bir hikaye Cemile... Tüm hikayeyi büyüyüp bu aşkın da ilhamıyla ressam olmuş Seyit' in ağzından dinliyoruz. Onun çocuk saflığı ile  aşka bakışını, enfes doğa tasvirlerini, hayallerini umutlarını okuyoruz.

Ben çok severek okudum. Aytmatov okumamış olanlara tanışmak için güzel bir başlangıç olur diye düşünüyorum...

Bir de kitabın bence en özel cümlesini yazayım ' İnsan herşeyi anlatamaz, zaten kelimeler de her şeyi anlatmaya yetmez... '


Podcast yayınını dinlemek isteyenler Tik tık
İyi Pazarlar
Sevim

1 Yorumlar

  1. cenile, aytmatov'un ilk romanı... Aragon bile muhteşem bir aşk hikayesi diyorsa okumak gerekli

    YanıtlaSil