Onu kıskanmadan takdir edebilirim...





Bir edebiyat şöleni, 1500 sayfalık bir lezzet Kasvetli Ev. Victoria Devrinin en büyük yazarı Dickens'ı  ne zaman okusam mutlu oluyorum ama bu seferde böyle bir şölende kaybolmak beni gerçekten mest etti.

Romanın ilk sayfasında 56 kişiden oluşan bir karakterler listesi var , kabul ediyorum ilk başta bu biraz korkutucu ama sayfalarda ilerledikçe hepsiyle dost olmaya başladım. Son sayfa bitip kapağı kapatınca ise ayrıldığıma üzüldüm diyebilirim.

Kasvetli Ev'de yazıldığı 1853 yılına göre çok farklı diyebileceğim bir teknik var, 2 ayrı anlatıcı üzerinden ilerliyor roman. İlk anlatıcımız yazar, 3. kişi olarak kahramanların bir kısmını anlatıyor, diğer anlatıcı ise roman kahramanlarından Eshter Summerson. 

Esther, geçmişte yaşadığı olayları hatırlayıp defterine yazıyor, bu sırada yazar da Dedlock ailesi ve yakın çevresinin aynı tarihte yaşadıklarını anlatıyor. İlk başta  karakter adı geçiyor demiştim ama romanımızın başrolü Esther'in. 

Ama romanda sokak çocuğu ve çöpçü de var, Leydi de , evin kahyası da avukatlar da. Toplumun her kesiminden, her yaşta kişiyi aynı mesafede durarak anlatıyor.

Kasvetli Ev'de ana konu Chancery Mahkemesinde onlarca yıldır süren bir miras davasının tarafları ve yaşadıkları. Taraflardan biri John Jarndyce 60 lı yaşlarda bekar uzak akrabası olan 2 gence ve Esther'e hamilik yapmaktadır, onları 20 li yaşlarının başında adı 'Kasvetli Ev' olan evinde yaşamaya davet eder Miras davasından çok bunalmış ve mahkemeden elini eteğini çekmiş.  Bu davanın taraflarından biri de Leydi Dedlock, Leydiinin eşi soylu bir beyefendi karısından gelecek mirasa ihtiyacı olmasa da avukatı Tulkinghorn sürekli dava ile ilgili evrakları evlerine taşmaktadır

Tam da bu günlerde bir hukuk yazıcısı olan fakir adam evinde ölü bulunur.  Bu yalnız adamın taşıdığı sırlar sokak çocuğundan Leydi'ye , Esther'den ölümü tespit eden doktora kadar herkesi birbirine bağlar.

Polisiyeden aşka ilerlerken sık sık yıllar süren dava nedeniyle İngiliz hukuk sistemini de yerden yere vurmuş yazar. 

Böylesi bir gözlem gücü, bu kadar farklı insanı böylesi her ayrıntısı ile anlatabilmek tam bir ustalık. Okunması kolay diyemem hiç kimseye ama gerçek edebiyat severlerin çok keyif alacağı yıllar boyu unutamayacağı bir eser. İyi ki okudum diyorum.

Yapı Kredi Yayınlarından okudum ben çevirisi Aslı Biçen'e ait tek kelime ile mükemmeldi. Böylesi bir eseri bu kadar titiz ve kusursuz çevirdiği için kendisine de sonsuz teşekkür ediyorum.


Podcastini dinlemek isteyenler Tık tık


Sevgiler

Sevim

21 Yorumlar

  1. Charles Dickens'ı ben de çok severim. Kitabı notlarıma ekliyorum, etkileyici görünüyor. Teşekkürler tanıtım için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyacaksaniz mutla yky baskisi olsun ama

      Sil
  2. Yazarı hiç okumadım. Kitap ilginç görünüyor, güzel bir tanıtım olmuş. Bol karakterli kitapları severim, tek sıkıntım isimler karmaşıksa aklımda kalmıyor.

    YanıtlaSil
  3. Karakter listesi uzun olunca insanın gözü korkuyor. Kitabın başında bir liste oluşturmaları güzel fikir.

    YanıtlaSil
  4. ooo bunu okumadım, hem de yky kazım taşkent ooo, okurum tabiii :)

    YanıtlaSil
  5. Gerçekten korkutucu görünüyor bu kalabalık sayfalarla ama içeriği hakkında yazdıkların çok iştahlandırdı. İngiliz hukuk sistemi üzerine yazdıkları şimdilerde geçerli değildir belki de, şaşırdığımı söylemeliyim. İyi bir çeviri her zaman övgüyü hak eder, teşekkürler bu yayın için :))

    YanıtlaSil
  6. o kadar güzel anlatmışsınız ki bilmeyen herkes okumak isteyecektir eminim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarim bu kitabi herkes okur cok etkileyici

      Sil
  7. Gökkuşağı gibi kitapmış her şeyden var 🎉

    YanıtlaSil
  8. Dickens'in bu kitabını bilmiyordum not aldım, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  9. Kitabın adı kadar sayfa sayısı da baya kasvetliymiş :) Bir solukta bitirene madalya verilmedi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla başlayınca gerçekten bitiyor asla zorlamıyor

      Sil
  10. Yazarın bu kitabını duymamıştım. Sende gördükçe yazarı okuyasım geliyor. Bu ay bir kitabına başlayacağım artık :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şulecim mutla mutlaka mutlaka okumalısın

      Sil
  11. Pek çok kitabı sinemaya uyarlanan Charles Dickens'ın Perili Ev kitabını okumuştum.

    YanıtlaSil