Hayal ve Aşk - Beyaz Geceler


Aklımda olan, okuyayım dediğim bir klasiği okumuş olmanın mutluluğu içindeyim yine. Dostoyevski, Tolstoy kıyaslamasında her zaman oyu Dosto'ya olan bir klasiksever olarak aslında geç kaldığım kısacık, sıcacık bir klasik Beyaz Geceler. Çok yalın duygular, içinizi titreten insanlık halleri bence.

 Bir insan daha yirmi yedi yaşında bunları nasıl yazabilir diyorsunuz. Nasıl bu kadar derin şeyler hissedebilir ve hissetse bile bunları kağıda nasıl bu kadar okunası bir şekilde aktarabilir. Ben klasikleri yazanların gerçekten deha olduğuna inanıyorum. Bence bu olayın başka bir açıklaması yok.

İnsanların duyguları bu kadar değişmez mi diye merak ettim okurken. Beyaz Geceler bundan tam yüz yetmiş yıl önce yayınlanmış, kim bilir kaç milyon kişi tarafından okunmuş. Benim okuduğum İletişim Yayınları baskısının önsözü Orhan Pamuk'a ait ve Pamuk' ilk olarak on sekiz yaşında okudum ama hiç anlamadım otuz yaşında okuduğumda anladım' diyor. Gerçekten öyle çok kısa ama fazlaca derin bir öykü- roman . On sekiz yaş neşeli gençliğinin çok sevebilceğinden emin değilim bende.




Beyaz Geceler de adı hiç geçmeyen yirmi altı yaşındaki kahramanımız, çok yalnız, çok mutsuzdur. Kendi halan dünyasında tek başına yaşamaktadır. Bir gece Petersburg sokaklarında yürürken, bir genç kıza rastlar. Onunla dostluk kurmak ister, konuşmak , yalnızlığını gidermek ister  ve bunu başarır. Birbiri ardına dört gece buluşup, karşılıklı olarak  hayallerini, hayatlarını anlatırlar bu iki genç.

Bu dört günde kahramanımız pek çok duyguyu bir arada yaşar, yalnızlığının bittiğini hayal kurmaktan kurtulduğunu düşünür gündüzleri hatta... Her gece koşarak buluşma yerine gider.

Çok keyifli, ciddi dersler alınabilecek bir kitap Beyaz Geceler.

Romanın bence ana fikri Cemal Süreya'nın o eşşiz cümlesinde saklı hatta

Hayat Kısa Kuşlar Uçuyor.

Hayatın her anını doya doya yaşamak için çaba harcadığımız, aşık olduğumuz , sevdiğimiz, sevildiğimiz, arkadaşlarımızla doyasıya kahkahalar atıp gerekirse onlarla ağladığımız bir yıl olur umarım gelecek yıl hepimiz için. 

Roman kahramanı gibi, yalnız başına hayallerimizle yaşamak ve kendimizi mutsuzluğa gömmek için bir neden yok bence . 

Sevgiler
Sevim.

23 Yorumlar

  1. Gerçekten bazı eserler ilk okunduklarında değil de biz yıllandıkça anlaşılıyor ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşlanmak dememişsin kibarca yillanmak demissin

      Sil
    2. E haliyle yıllandıkça olgunlaşıp değer kazanıyor kişilik ve karakterlerimiz :)

      Sil
  2. Evet, "hayat kısa kışlar uçuyor". Hayallerimiz gerçek olsun. Çok teşekkürler Sevkoz

    YanıtlaSil
  3. "Roman kahramanı gibi, yalnız başına hayallerimizle yaşamak ve kendimizi mutsuzluğa gömmek için bir neden yok bence "
    Çok doğru Sevim kızım.
    Ben Dostoyevski'yi o kadar zevkle okuyorum ki, Beyaz Geceler'i okumadım daha. Onu da temin edeyim. Ben Yeraltından Notlar'ı, hepsini bitirince tekrar okuyacağım. Bunca karakteri nakış gibi işleyen başka biri yok bence. O belli ki bir dahi imiş.
    Paylaşım için teşekkürler, sevgilerimle kızım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi ki ablacım hayat ailemiz arkadaşlarımız sevdiklerinizle güzel
      Ben de Yeraltından Notları okuyacağım 2019 da
      Sevgiler

      Sil
  4. Beyaz geceleri 6 sene önce okumuştum. Tekrar okurum...
    Hatırlattığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. dostoyevski'yi çok sevmeme rağmen bu kitabı okumadım desem ... klasiklere bir aralık dönmem lazım, eksiklerim var çünkü :)

    YanıtlaSil
  6. Uzun zaman olmuştu Dostoyevski okumayalı, zamanı geldi artık. Klasiklerin verdiği lezzet çok başka.

    YanıtlaSil
  7. ben de o zamanlar daha az boş uyarıcı olduğuna inanıyorum hatta belki hiç boş uyarıcı yoktu :( sosyal medya ya da tüketim toplumu olma yolunda iteleyen herhangi boş uyarıcı

    YanıtlaSil
  8. Merhaba! Ne güzel bir sayfanız var. Yeni gördüm. Ben de bir klasik tutkunuyum. Modern edebiyatla aram çok iyi değil. Yine de arada okuyorum. Ama klasikler benim için bambaşka. Çok güzel okuyorsunuz. Bundan sonra takipteyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim..Klasikler he okuyuşta insanı büyütür

      Sil
  9. ah ne güzel anlatmışsın. bak en güzel yorumlarından biriydi ki bu. çok sevdin demek kisii. ivit küzel kitap tabiside. pamukun en sevdiği yazar bi deee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acaba diyorum kendimi yalnız hissettiğimden mi ıyi anlayıp ıyi anlattım.. Çok teşekkür ederim çok mutlu etti yorumun beni

      Sil
  10. Herkes kitap yorumu yazıyor. Ama sen kendine has yazıyorsun. Ayrı bir yazı lezzeti var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim ya ....Siz böyle söyleyince moral oluyor

      Sil