Otuz Kaatnan Avrat mı Sevilir ?





Eskici ve Oğulları , Tersine Dünya , Murtaza  ve daha niceleri olmayacaktı Nazım Hikmet olmasaydı. 

Bursa Hapishanesinde koğuş arkadaşı Mehmet Raşit'e 'sen roman yazmalısın' demeseydi Nazım , biz Orhan Kemal'i tanımayacak Anadolu, Çukurova insanını ,onun iç dünyasını bu kadar iyi bilmeyecektik. 

1952 de kaleme almış Orhan Kemal Cemile'yi, Murtaza ile aynı yıl...

Adana'da bir dokuma fabrikasında ve işçilerin yaşadıkları mahallede geçiyor roman. Yaşam mücadelesi var, ekmek kavgası var, yine açlık var, yine sefalet var. O dönem ülkede ne zorluklar varsa hepsi var Cemile'de. Güzeller güzeli Boşnak kızı Cemile fabrikada işçidir, fabrikanın katiplerinde Necati ise ona aşık sessiz  bir delikanlı. Her ne kadar ana karakter Cemile olsa da , her ne kadar içinde aşk olsa da gözümüze sokmuyor Orhan Kemal aşkı. Önce ekmek mücadelesini anlatıyor, yolsuzluğu, düzenbazlığı, yarım pabuçla gelip ağa olanların zulmünü.

Tam olarak yörenin şivesi ile yazılmış, Tarsuslu biri olarak ben pek çok kelimeyi biliyorum o yüzden fazla zorlanmadım ama yörenin diline hakim olmayanlar, Orhan Kemal, Yaşar Kemal okumayanlar zorlanacaktır, ama dil araştırması yapanlar, bu tür şivelere meraklı olanlar çok fazla sevecektir. Romanın son sayfalarında Adanalı gibi konuşmaya başlayabilir hatta. Başlıkta bu şiveden alıntı zaten, katibin aşkına inanmayan devecinin sık sık söylediği bir söz...

Tam olarak sonuca varmasa da, katibin hatırladığı anne babasının eğitim üzerine konuştukları kitabın en etkileyici yerlerinden biriydi bence , ama kitabın en acı yanı henüz 15inde olan Cemile'nin hem fabrikada çalışıp hem evin her işini yapması ve herkesin ona evlenme çağına gelmiş olarak bakması. Henüz 15 yaşında 15... Oturup Cemile'nin dramına ağlayabiliriz hep birlikte çünkü bu ülkede hala Cemile'ler var...


Sevgiler

Sevim

16 Yorumlar

  1. Orhan Kemal' i hiç okumadım sanırım. Merak ettiğim bir yazardır. Malesef hâlâ Cemileler var, belli yaşa gelince hemen evlendirilmeye çalışılan. Bir Çerkes olarak bizim gelenekleri severim o yüzden. 20 22' sinden önce biri evlenmeye kalksa ne acelesi varmış ne kadar eş meraklısıymış diye yadırgarlar bizde de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben firsat buldukca Turk klasikleri okuyorum. Ulkemizin değişimini yada hic değişmediğini gozlemliyorum

      Sil
  2. Niye hiç Orhan Kemal okumadım diye öyle bir hayıflandım ki yazını okuyunca... Ah ah maalesef hala Cemileler var ve buna çözüm bulamayanlar dur demeyenler de var...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Murtaza ile basla bence okumaya...
      Beni en cok acitam bu halaaaa halaaaa Cemiller var

      Sil
  3. hayat bu tip olaylarla dolu, tesadüf mü kader mi bilinmez, ama iyi ki dedirtiyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cemilelerin olmadigi bir ulke olabilmek umudiyla

      Sil
  4. bu ülkede o kadar çok cemile var ki

    YanıtlaSil
  5. İlk paragrafta bahsettiğin anekdot hep anlatılır Sevimciğim. Orhan Kemal cezaevinde tam üç buçuk yıl Nazım’ın öğrencisi ve en yakın dostu imiş. Oğluna da Nazım adını vermiş diye biliyorum. Emeğine yüreğine sağlık canım 😊🤚

    YanıtlaSil
  6. hımm okumadım ama okurum, iyimiş belli, aytmatov un cemile si ne güzel yaaaa :) bu yazarın da bereketli topraklar üzerinde si çok iyiydiii :)

    YanıtlaSil
  7. Oku oku Turk klasikleri candir

    YanıtlaSil
  8. Geçen senelerde arka arkaya Orhan Kemal okuyordum ama son iki senedir pek okumuyorum. Okumadığım çok kitabı kalmadı zaten. elimde üç kitabı var, yeni yıl okumalarıma onları da dahil edeyim. Özledim yazarın üslubunu. Bir Adanalı olarak ayrı keyif alıyorum yazdıklarından.

    YanıtlaSil
  9. Orhan Kemal'in hangi kitaplarını okumuşum diye bir bakayım dedim. Eserlerinden hiç biri tanıdık gelmedi. Yani tanıdık tabi ama ben okumamışım! Yaşar Kemal'in dilini biliyorum, okurken yabancılık çekmem sanırım. :)
    Kız çocuklarını erken yaşta evlendirme sorunsalında 3-4 nesil sonrasına kadar yolumuz olduğuna inanıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben elimden geldigince Turk klasikleri okumaya çalışıyorum

      Sil