Define Peşinde- Efsuncu Baba


Dikkat bu bir kamu spotudur; Okuyunuz efendiler, kendinizi bilme , ilime veriniz garip hurafelere, uydurmalara şu hoca efendi şunu dediydi söylevlerine inanmayınız, eğitim ışığının peşinden gidiniz.




Yazıma böyle bir giriş yapmak istedim Efsuncu Baba tam da böyle bir karakter, cahil, boş inançlar peşinde, elinde var olan bir kitap yardımı ile büyük defineyi bulup zengin olma derdinde. Kirkor ile Agop ise fakir, kendi halinde iki kafadar. Binbirdirek Sarnıcında iplikçilik yapıp, karınlarını zor doyuruyorlar.

Bir gün Efsuncu Baba Ebufazl Enveri elinde kitabı, okuyup üfleyerek sarnıca girer ve duvarlara çeşitli şekiller çizer. Aklınca elindeki belgelere göre defineyi aramaktadır. Kirkor ve Agop ile dost olunca onları kendine yardım için evine götürür. Karısı ve kızı ile yaşadığı bu evde çok garip olaylar olmaktadır, bu nedenle iplikçiler bu yaşlının gerçekten efsunlu olduğunu düşünmeye başlar.




Çok keyifli bir öykü, benim her zaman alay ettiğim hurafeler ile dalga geçilmesi kısmına bayıldım. Bu devirde de hala define peşinde koşan ve asılsız, bilgi, bilim temeline dayanmayan sözlere inananlarla açık açık alay etmiş Hüseyin Rahmi.

İş Bankası Kültür Yayınlarının günümüz Türkçesine uyarlanmış haliyle okudum ben, yetmiş sayfa civarında olan bu öyküyü. Sadeleştirme ve günümüz Türkçesine uyarlamasını pek beğenmedim açıkçası, kitabın başında açıklama yapılmasına rağmen deyim, kavram ve olgu haricinde de günümüze çevrilmemiş kelimelerin dipnotta verilmesi son derece yorucu .  Bir de Agop ve Kirkor' un konuşmalarının bir kısmının Ermeni şivesi ile verilmesi bazı yerlerde son derece düzgün bir Türkçe ile verilmesinin de yayın evinden kaynaklı bir hata olduğunu düşünüyorum.

İlk başta verdiğim kamu spotunu tekrar ediyor. ve Atamızın sözüyle yazımı bitiriyorum

HAYATTA EN HAKİKİ MÜRŞİT İLİMDİR

Sevgiler
Sevim


Not: Binbirdirek Sarnıcı fotografi http://www.kalinti-istanbul.com/item/binbirdirek-sarnici

13 Yorumlar

  1. Tavsiye için tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Efsuncu baba küçük büyük herkesin okuması gereken bir kitap bence

      Sil
  2. Sanki çok önceden okuduğumu hatırladım şimdi Sevim. Yazının girişi de çıkışı da çok güzeldi. Emeğine yüreğine sağlık 😀🌷

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Atamiz soylemis ama biz hala Efsuncu Baba gibi tiplerin pesindeyiz

      Sil
  3. efsuncu baba kitap tanıtımı için teşekkür ederiz saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim gerçekten güzel bir eser

      Sil
  4. Hüseyin Rahmi'nin tüm kitaplarını orta okul sıralarında okumuştum.Hepsi de birbirinden güzel.O dönem ki sosyal ve kültürel dokuyu çok güzel anlatıyor.Sadeleştirmeye karşıyım.Dilimiz günden güne çoraklaşırken bir de yayın evlerinin böyle yapması ateşe benzin dökmek oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadeleştirme doğru yapılsa belki kabul edilebilir, yazıldığı şekli ile yazıp parantez içinde günümüz de kullanılan kelimeyi yazmak gıbı ama Efsuncu Baba sa bu konuda hatalar var

      Sil
  5. Aaaa reçel mi ??? Bak vallahi çok ilginç.. gulyabani yüz kere izlesem de kitap olarak okuyacağım ben de

    YanıtlaSil
  6. en sevdiğim yazarlardan yaa. okuyom sırayla iştee hepsinii :) bu da güzellerden zaten dı maa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hâlâ böyle insanlar var diye diye okudum

      Sil
  7. Hüseyin Rahminin bu kitabini okumadim tam da günümüze kadar gelen sorunu yazmis 😃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zaten ona üzülüyorsun biliyor musun. Yani diyorsun ki pessss bir halk ancak bu kadar değişmez ancak :)

      Sil