Bir Gün Bir Ülkede - Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş


Nobel Edebiyat Ödüllü yazarlar listeme bir çizik daha atmanın ve Portekizli bu büyük yazarı tanımanın mutluluğu içerisindeyim yine . Biliyorum Jose Saramago için geç kalanlardanım, ama sosyal medyada herkes  çokça paylaşım yaptığı için okumalıyım acaba tereddütü yaşatıyor insana. Birde yazarın yazma tarzı hakkında yapılan yorumlardan çekindim biraz da. Ülkemizde en çok okunan iki kitabı sanırım Körlük ve Görmek, ben ise ölümünden sonra Türkçe'ye çevrilmiş  olan bir kitabını Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş u seçtim. 

Romanı anlatacağım ama ilk başta söyleyeyim; yazar sadece nokta ve virgül kullanıp romanlarının tamamını düz yazı tekniği ile yazdığı için karşılıklı konuşmalarda kimin hangi, sözü söylediğini anlamak ilk sayfalarda biraz zor oldu , ama daha sonra alışınca çok keyifli bir okuma halini aldı benim içim Ve gerçeküstü bir olayı hemen yarın olabilecekmiş gibi anlatıp, bunu o kadar inandırıcı bir şekilde yapmış ki hayal dünyam allak bullak oldu diyebilirim.





Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş da,  bir gün ölüm gerçekten yok oluyor. Adı verilmemiş bir ülkede 1 Ocak sabahı ölüm döşeğindeki, çok ağır hastalar da dahil olmak üzere hiç kimse ölmemeye başlıyor. İlk başlarda ölümsüzlüğün sırrını buldukları için sevinilen bu ülkede, bunun aslında ne büyük felaketlere sebep olduğu anlaşılıyor. Hastaneler, huzur evleri dolup taşıyor, devlet ufak bir hesap yapınca bir süre sonra emekli maaşlarını ödeyemeyeceğini fark ediyor, cenaze levazımatçıları iflas ediyor.

İşte bu durumda halkın bir kısmının iki yüzlülüğü ortaya çıkıyor, işin için maphia ! giriyor, devlet çaresiz kaldığı bu duruma göz yumuyor hatta..

Aradan geçen bir süreden sonra ölüm yeniden işine dönüyor ve farklı bir yol deneyerek ölümlere başlıyor, ama bunun da getirdiği sorunlarla yine halk, devlet ve maphia üçgeni mücadele etmeye çalışıyor.

Son bölümde ise - ki o bölümde ben biraz daha zorlandım- ölüm bambaşka bir katraketer ile karşımıza çıkıyor. Yaptığı bir hata farklı şeylere sebep oluyor. 

Bahsettiği gibi, olanaksız bir durumu hemen yarın olacak gibi anlatan ve okurken buna ikna eden bir roman Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş... Böylesine önemli bir usta ile tanışılması gerektiğini düşünüyorum ben. Okuyunuz derim

Sevgiler

28 Yorumlar

  1. Kaleminize sağlık ne ilginç bir teknik sadece nokta ve virgül kullanması yazarin😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurken çok garip gelse de alışılıyor

      Sil
  2. Saramago, Filistinlilere uygulanan ambargonun Auschwitz sendromunun yeniden üretilmesi anlamına geldiğini söyleyerek üzerine gelecek tepkilerden çekinmemiş bir yazardır. Kitaplarında hep insanlığın ciddi meselelerini işlemiştir. Kitap tanıtım yazısı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siyasi aktörleri de sık kullanıyormuş kitaplarında

      Sil
  3. Ne yazsa okunacak bir yazar. Tüm kitapları alabildiğine güzel.
    Paylaşım adına teşekkürler...

    YanıtlaSil
  4. Aaa, ne kadar ilginç bir konu. Çok merak ettim. Nokta virgülden başka imla işareti kullanmamak bana da zor gelecek gibi...bu arada o güzeller güzeli tekir senin mi Sevim'ciğim maşallah:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ablacım o evin küçük kızı 1 yaşında bir de köpek ablası var o 6

      Sil
  5. Çok ilginç;Portekiz edebiyatını seviyorum;önemli...Teşekkürler SevKoz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okyanus kıyısı olmak ayrı bir hava veriyor o insanlara

      Sil
  6. Bu yazarın kitaplarını sürekli erteliyorum. Karakterler yazı tekniğinden dolayı anlaşılmıyor kısmını görünce erteleme konusunda ne kadar iyi bir karar verdiğimi anladım. Kitap güzel olsa da anlamayınca heba oluyor. Bu güzel yorum için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sakin kafayla dura dura okumak lazım

      Sil
  7. Ben de meşhur kitapları Görmek ve Körlük yerine nedense bu kitabını almıştım yazarın. Henüz okuma fırsatım olmadı sırada bekliyor o yüzden yazının yarısını okumadım spoiler yememek için ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) iyi olmuş ben herkes körlük okuyor diye almadım açıkçası

      Sil
  8. Yanıtlar
    1. Çok Olanaksız ama ya olursa demeden edemiyor insan

      Sil
  9. Konu olarak çok dikkat çekici, listeme aldım ama okumadım henüz, Körlük ile tanıdım yazarı ve anlatımındaki gerçekliği çok sevdim, imkansızı mümkün olabilir gibi hissettirerek yazması beni çok etkilemişti. Paylaşım için teşekkürler, kaleminize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende Körlük okuyacağım en kısa zamanda .
      Teşekkür ederim

      Sil
  10. Körlük benim listemde artık

    YanıtlaSil
  11. Saramago okumak istediğim yazarlardan. Arkadaşımda var kitapları. Alıp okuyacağım.

    YanıtlaSil
  12. dünyanın en iyilerinden birini okumuşsuuun :)

    YanıtlaSil
  13. Yine ilgi çekici bir kitap tanıtmışsın. Bazen kştaplar mı ilgi çekiyor, senin anlatımın mı karar veremiyorum. En doğrusu sanırım okumak. Ölüm denge, yokluğunda kargaşa olacaktır. Ölüm yok olacaksa, doğum da yok olmalı ki o da insanlığın sonu demektir.

    YanıtlaSil
  14. Yazarın özellikle Körlük ve Görmek kitapları çok beğeniliyor. Onları okumak için sabırsızlanıyorum. Ben yıllar önce bir blogda önerildiği için Çatıdaki Pencere kitabını almışım. Büyük ihtimalle yazarla tanışmaya o kitabıyla başlayacağım.

    YanıtlaSil
  15. Ölüm bile bir nimet aslında.

    YanıtlaSil