Kıymetini Bilmediğimiz Bir Sanatçı


Kendi adıma söylemeliyim ki; sevgililer günü, anneler, babalar günü gibi günleri pek önemsemem.. Ama son yıllarda ülkemizde yaşananlar sebebiyle kadınlar gününe karşı bu kadar duyarsız değilim.. Ezilen, her tür şiddeti gören, kendini geliştiremeyen kadınlara bir gün bile olsa güzel sözler söyleyebilmek mutlu ediyor beni… Kadınlar günü yaklaşmışken okuduğum ve yorumladığım son kitap muhteşem bir kadının hayat öyküsü oldu… Ayşe Kulin’ in kaleminden Füreya..

Elimdeki kitap ilk baskı ve  Ocak 2000 tarihli .. Tam 17 yıl önce okumuşum, 2 okumam daha da keyifli oldu..




Füreya Koral ; Türkiye’nin ilk kadın seramik sanatçısı.. 1910 da Büyükada ‘da gözlerini açar  dünyaya… Son derece varlıklı ve aristokrat bir ailenin torunudur Füreya.. Dedesi ve büyük amcası Osmanlı sarayına yakın kişilerdir. Ailenin tamamı sanatla iç içedir, neredeyse tamamı bir Fransız gibi Fransızca konuşmaktadır. Ancak; doğumundan hemen sonra gelen Balkan harbi yenilgisi, ve 1. Dünya Savaşı ailenin varlığını bir hayli küçültür ama görgü ve bilgisini asla …



5 yaşında kemana başlar 9 yaşında Atatürk’e keman çalar; o kadar etkilenir ki o mavi gözlerden aradan yıllar geçip dost olduklarında da kat kat artar hayranlığı.
Bursa’da yaşadıkları, Atatürk’le kadeh kaldırması, Paris’teki renkli günleri, sanatoryumda 40 yaşında evet tam 40 yaşında en büyük  aşkım dediği seramikle, toprakla, kille ilk tanışması ve süregelen yılları…

Nelerinden etkilendim bu kadının… Hayat için hep çabalamasından, ne ailesinin ne Bursa’lı kocasının servetine güvenmesinden, kendine hep değer katmasından,  kıymetli eşyaların ve mücevherin, yaşam içindeki değeri hiçtir, aslolan dostluk ve sanattır ' demesinden bugün varsan yarın yoksun, eğer bugün var olacaksan bir anlamı bir sevinci olmalı bu varolşun diye düşünmesinden, veremi atlatmak için gösterdiği çabadan, hayata hiç küsmemesinden ve 40 yaşında  bir çoğumuzun bu yaştan sonra olur mu diyeceğimiz bir yaşta hiç bilmediği bir sanat dalını kendi ruhuna göre keşfetmesinden, yalın süssüz zarafetinden ve 80 yaşında hala karizmatik olmasından…

Bu kadar muhteşem bir kadının hayatı o kadar güzel kitaplaştırılmış ki;  çok yalın bir dil var kitapta.. Akıcı güzel ve ince tasvirlerle de o ana gidip ya Füreya ile Büyükada’da köşkün bahçesinde geziyor,  ya Atatürk’ün sofrasına misafir oluyor, ya da Paris sokaklarında sergi geziyor buluyorsunuz kendinizi …

Hem bir roman hem de ciddi tarihi bilgiler içeren bir kitap Füreya’ yı okurken dayısı nam-ı değer Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaçlı‘ nın hayatından kesitler de buluyorsunuz, Kılıç Ali’ li günlerde Atatürk ve Cumhuriyetin ilk yıllarına tanıklık ediyorsunuz… Ülkemizde böyle bir sanatçı yetiştiği için gurur duyuyorsunuz


Çok severek, çok etkilenerek okudum Füreya'yı.. Öncelikle tüm kadınlara -örnek olması açısından -tavsiye ediyorum..Keşke tüm kadınlar hayattaki bir amacı olsa ve bunu başarmak için sevincini hiç kaybetmese ....


Sevgiler
Sevim

Füreya Koral fotoğrafı için :http://www.istanbulkadinmuzesi.org/fureyya-koral


,


10 Yorumlar

  1. füreya okumadım ama bak bu romandaki kadını sevdim. okunur bu açıdan yanii. büyükada ise istanbulda en sevdiğim yer yaaa :) ayşe kulin bi tane okudum o da adı aylin :)

    YanıtlaSil
  2. Ben Ayşe Kulin çok severim.. Mutlaka oku bence . Ne güzel kadınlar var diyeceksin okudukça

    YanıtlaSil
  3. Ben bu kitabı duydum. Hatta okuma listeme de aldıklarımdan ama henüz almadım. Güzelmiş. Okunur. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ülkemizden iyi ki böyle kadınlar geçmiş diyeceksin..

      Sil
  4. Ben kadına karşı şiddet gösterenlerin aslında ne kadar aciz olduklarını yüzlerine hep söylemişimdir.

    ""Kadına el kaldıran bir erkekte aradığım tek şey, o erkeğin el kaldırdığı kadın kadar erkek olabilmesidir."" düşüncesindeyimdir, her zaman...

    Kitabı ise hiç duymadım. İlk defa sizin blog yayınınızdan sonra haberim oldu. Kısa bir zaman içinde alıp okumayı isterim. Tanıtım için teşekkürler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok özel bir kadını anlatıyor mutlaka okuyun derim ben

      Sil
    2. "Kitapçı ziyareti"ne çıktığım bir gün kitabın ellerinde var mı yok mu olduğunu soruşturacağım. Daha sonra kitap hakkındaki düşüncelerimi gerek yorum olarak buraya gerekse yayın olarak bloguma yazacağım.

      Sil
    3. Olmuşsundur umarım

      Sil
  5. Aslında Ayşe Kulin okurum ama sizi bu kadar etkileyen kitabını bu güne kadar nasıl fark edememişim hayret... Üstelikte severim biyografik kitapları...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben nasıl böyle 2 sene sonra farkediyorum yorumlari

      Sil