Değer vaktinde bilinmeli...











Bazen korkuyorum büyük kitaplardan, büyük yazarlardan ve bir türlü elime alamıyorum. Neden diyecek olursanız sanırım bazı yorumlardan ; Kafkaesk stil bir labirenttir, Kafka öyle bir yazar ki anlamak zordur, karanlıktır tarzı yorumları çok gördüğüm için hep erteledim Kafka okumayı. Murakami'den Sahilde Kafka okuyunca dedim artık vakti geldi  Dönüşüm' ün... Sonunda çok sevdiğim çevirmenlerden İlknur Özdemir çevirisi ile Yapı Kredi Yayınlarından okudum.

Korktuğum gibi olmadığını söylemeliyim en başta kolay okunuyor, okuyan herkes kendine göre bir şeyler anlıyor. Bunun nedeni daha önce Babaya Mektup okumuş olmam da olabilir, çünkü Dönüşüm temelde bir aile hikayesi. Konuyu bildiğinizi biliyorum ama yine de bir kaç cümle edeyim. Gregor Samsa sabah bir uyanır ki böcek olmuştur, o güne kadar ailesinin geçim sorumluluğu ondadır artık çalışamaz bırakın çalışmayı odadan çıkamaz hale gelmiştir.  Bu olayın ailenin tüm fertlerinde çok farklı etkiler yapar. O güne kadar el üstünde tutulan Gregor artık bir "böcektir".

Çıkarların bittiği noktada ilişkilerin nasıl örselendiğini metaforla anlatmak sanırım Kafkaesk stili. Gregor kaza geçirip, yatalak kalsa ve  çalışamasaydı aile yine dışlar nefret ederdi ondan ama bu öykü dünyanın en ünlü öykülerinden olmazdı elbet. 

Sevdim mi elbette çok sevdim ama hayatımın kitabı der miyim diyemem. Aradan geçen yıllarda insanların bencilliğinin  -100 yılda-  hiç değişmediğini görmek sadece içimi acıtıyor. Sadece çıkarlar, sadece kapitalist düzen ve onun köleleri olan biz...

Okumuşsunuzdur tahminen ama ikinci bir okuma yapabilirsiniz.

Sevgiler

Sevim



16 Yorumlar

  1. Yazarı okumayı çok istiyorum. Biraz da ince kitaplar olduğu ve her yerde rastlayabildiğimiz için sonra alırım nasılsa dediğim kitaplar içinde. Ama seveceğim tarzdaymış, anladım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemem hemen her yayınevinde var ben o yüzden çevirmen bazlı gttim. YKY tavsiye ederim

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. hayatımın kitabı diyemesem de evet güzel bir kitap

      Sil
  3. ben de sevmiştim. evet bazı yorumlar bizi korkutuyor ama her şeye rağmen eğer istiyorsak bir gün o kitabı ya da yazarı okumalıyız bence. bende de şey sorun oluyor çok katmanlı kitapları acaba anlar mıyım ya da belli ideolojileri anlatan kitapları anlamam zor olur mu araştırma yapmam gerekir diye öylelerini hep erteleme halinde olabiliyorum. bir noktada artık ona son verip okuyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben bu yüzden yüzüklerin efendisi serisine başlamamıştım. Dün Hobbit ile başladım bakalım hayırlısı

      Sil
  4. Kafka ile yıldızım barışmadı. Bu kitaptan da öyle ahım şahım etkilenemedim ne yazık ki .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya güzel bir kitap ama sanırım bazı kitaları fazlaca abartma merakımız var

      Sil
  5. Kafka'nın okuduğum ilk kitabı Dönüşüm. Üniversite yıllarında okumuştum. Yıllar sonra yine okudum. Sanırım aynı zamanda en sevdiğim kitabı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben babaya mektup ve dönüşüm dışında okumadım hemen okurmuyum diğerlerini bilmiyorum çünkü şu an felsefi bir şeyler kaldıracak durumda değilim

      Sil
  6. Kafka'ya dair var öyle bir şeyler:) Dava kitabı tüm o söylenenleri doğruluyor adeta.Kitabın sonunda ,kitap hakkında uzun bir makale yardımcı olmuştu daha çok bana :)

    Yazarın ailevi sorunları olduğuna dair kaba taslak birkaç duyum dışında bilgim yok.Bu yüzden dönüşümü etkileyici bulmuştum ama siz gibi Kafka'nın gerçeğine dair baglantısını yakalayamadım muhtemelen :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Babaya mektup eserini önce okumuş olduğum için öyle hissettim ben ama bu tamamen benim fikrim ve yanılıyor da olabilirim

      Sil
  7. kafka nın en çok duyulan ama en hafif kitabı, kendisi de bunu amerika adlı büyük romanını yazarken arada dinlenmek eğlenmek için yazmış :) dava şato gibi romanları önemli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eğlenmek için yazdığı bir roman dünyada ne yankılar yaratmış

      Sil
  8. Okurken zorlandığım bir kitap oldu. Kafka nın karamsar yapısı beni zorluyor nedense.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karamsar değil de karanlık gibi sanki :)

      Sil