Karasevda- Taaşuk-ı Talat ve Fitnat


Türkçeleştirilmiş adıyla Talat ve Fitnat'ın aşkı- hala tartışmalara açık olsa da- edebiyatımızdaki ilk roman olarak bilinmektedir. Ve fasiküller halinde satışa sunulmuştur. Üstelik bu satış Kasım 1872 den Haziran 1873 e kadar sürmüştür. Yani yayımlanması bile yedi ay süren bu eser 1873 te tek bir kitap olarak da yayımlanmıştır. 

Yüz kırk altı yıl önce dile kolay bakın yüz kırk altı yıl diyorum Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat'ı  yazan Şemsettin Sami'nin önünde saygıyla eğiliyorum. Bu yıl okuduğumda komik , eğlenceli gelen bir cümlenin o yıllardaki anlamını düşününce sarsılmadım değil doğrusu.




Romanda Talat ile Fitnat'ın kara hatta kapkara sevdası dönem yaşayışı içinde anlatılıyor. Bir kalemde memur olan annesinin biricik oğlu Talat; bir gün tütün almak için girdiği dükkanın cumbasında güzeller güzeli bir kız görür. Fitnat tütüncünün üvey kızıdır ve on beş yaşına kadar daha evden dışarı çıkmamıştır. İki genç camdan sokaktan bakışarak aşık olurlar. 

Bu dertle sararıp solan Talat'ın annesi oğlunun sağlığından endişe ederken kendi evlenme hikayesini anlatır dadıya. Başka bir adamla evlendirilmek üzereyken , ilk mektepten beri sevdiği biri olduğunu babasına anlatıp, başkasına verirlerse canına kıyacağını söylemiştir. Ve bu etkili olmuş sevdiğine kavuşmuştur. Bu yüzden çok kıymetli oğlu da birini sevmeden onu evlendirmeyecektir.

Günümüzden bu kadar uzun yıllar önce kızların okuma yazma öğrenmesini destekleyen, babası yaşında adamlar ile evlendirlmesine karşı çıkan, evliliğin sevgi ile olabileceğini yazan Şemsettin Sami çok cesur çok yürekli bir yazarmış. 

Ayrıca çok önemli bir bilgi daha paylaşayım Şemsettin Sami ; Ali Sami Yen'in babasıdır.

Türk Edebiyatının ilk romanı olması şerefine bile okunmaya değer bir eser Taaşuk-ı Talat ve Fitnat


Sevgiler
Sevim

27 Yorumlar

  1. ne kadar güzelmiş okuyalım inşallah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazıldığı devrin çok ilerisinde bir yapıt bence

      Sil
  2. Kitap tavsiyeniz için teşekkür ederim...Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. umarım bu tavsiyeleri hayata geçiriyorsundur Furkan :)

      Sil
    2. Tavsiyelerinizi önemsemesem burada olmazdım :)

      Sil
  3. Ne güzel bir bilgi paylaşımı olmuş, çok merak ettim doğrusu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya çok etkilendim ben, 2019 da okuyunca kadınlar da erkekler de istediği kişi ile evlenmeli falan komik gibi geliyor ama yazıldığı zaman düşünülünce yazarın cesaretine hayran oldum

      Sil
  4. Yazar bu eseri yazdığında henüz 22 yaşındaymış, inanılır gibi değil. Bu aşkın naifliği, acı sonu ve kadınlar üzerine yapılan tespitleriyle mutlaka okunması gereken bir eser bence..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 22 yaşında ve o ileri görüşlülükte bence muhteşem

      Sil
  5. Lisede dönem ödevimdi. O zaman kelimeler çok yabancı gelmişti. Ancak şimdi sindirerek tekrar okusam, daha lezzetli olur gibi geldi. 💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu seriyi alabilirsin canım, hem fiyatları makul hem de günümüzde kullanılan kelimeler ile daha anlaşılır hale getirilmiş

      Sil
  6. Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat edebiyatımızda ilk yerli roman özelliğini taşır. Şemşettin Sami ise edebiyatımıza ve kültür tarihimize sadece bu romanla değil hazırladığı sözlüklerle de katkıda bulunmuş değerli bir edebiyatçı. Ben de bu güzel yazınıza ek olarak bu bilgileri yazayım dedim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilk roman özelliği taşıması şu an tartışmalara açık bir konu imiş, ilk satırda da yazmıştım, kitabın ön sözünde bu bilgi var çünkü, ama ilk roman olmayıp 2, yada 12. olsa da muhteşem bir eser

      Sil
  7. İş Bankası Türk Klasiklerini basmakla ne iyi etti :) hepsini almıştım bu da sırada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ya bence de daha keyifle okunur hale gelmiş

      Sil
  8. Taaşşuk-u Talat ve Fitnat edebiyatımızda ilk roman olarak geçiyor ama tartışmalar da dediğin gibi devam ediyor. Bunun en önemli nedeni, edebiyatımızda daha önce anlatılan halk hikayelerindeki aşık kurgusundan izler taşıması. Yani bu romanda da kavuşamayan aşıklar var. İlk bakışta yabancı olmadığımız bir konu gibi geliyor. Ve roman yapı itibariyle uzun hikayeye benziyor. Fakat kaçırılan bir diğer detay da var. Halk hikayelerinin aşıkları genelde kahrından ölür yani eceliyle ölür. Buradaki aşıkların intihar etmesi söz konusu. Yani geleneklere, kadere, alışılagelene intihar kavramıyla bir baş kaldırı var bu romanda. Bu da, romanın yazıldığı dönemde yavaş yavaş değişen yaşamı, farklılaşan algıları temsil ediyor. Teşekkürler bu romanı anlatıp, tavsiye ettiğin için. Okumayanlar mutlaka okusun diyelim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya Gülhan nasıl bir cesaret o devirde kızlarınızı sevdiğine vern demek.. helal olsun vallaha

      Sil
  9. Ahh bi okuyamadım. Ali Sami Yen’in babasıymış demek. İyi bilgiydi Sevim 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet bende çok şaşırdım , hiç bilmiyordum

      Sil
  10. Çok kıymetli bir eser tanıtmışsın Sevim. Yüreğine, emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gerçekten çok güwel ve özel bir eser bence de

      Sil
  11. kesinlikle bu baskıy tercih et İlkay

    YanıtlaSil
  12. Güzel bir kitapmış. Listeme aldım canım teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok seversin Beyda zamana göre ozellikle

      Sil
  13. ay çok keyifle okuduydum bunuuuu :)

    YanıtlaSil
  14. Hic okumadim bunu , tesekkürler anlattigin icin not alayim. Kitap tavsiyeleri okumak iyi oluyor bloglarda bir sürü bilmedigim kitabin farkina variyorum ☺️

    YanıtlaSil