Başkalarının pahasına yaşanan hayat hiç bir zaman mutlu olamaz...


İyi ki diyorum Nobel Edebiyat Ödüllü yazarlar ile ilgili kendime liste yapmışım ve iyi ki orada görmüşüm Necib Mahfuz adını, yoksa ülkemizde pek bilinen pek okunan bir yazar olmadığı için böylesine önemli bir eseri okumayacaktım. Geçtiğimiz hafta Sığacık'a gitmiştim, yolda yürürken küçük bir sahaf dikkatimi çekti, en önde de Cebelavi Sokağı'nın Çocukları duruyordu. Kitap hakkında hiç bir fikrim yoktu aslında, hatta adını bile hiç duymamıştım, tek duyduğum yazarıydı bu yüzden tereddütsüz aldım. Okumaya başlamadan önce yaptığım küçük araştırmada bu romanın yazarın hayatını alt üst ettiği, Salman Ruşdi gibi ölüm tehditleri aldığı, kitabın yıllarca yasaklandığını öğrendim. Tabi bu öğrendiklerim daha da meraklandırdı kitap konusunda beni.





Cebelavi Sokağı'nın Çocukları gerçekten bir sokakta geçiyor. Cebelavi sokağın en zengini, en önemli kişisi ve en korkulanı. Beş oğlu var, bir gün malların yönetimini çocuklarına bırakmak istiyor, herkes en büyük oğluna bu yetkisi vereceğini düşünürken, Cebelavi yetkisi en küçük oğlu olan Edhem'e veriyor. Büyük oğlu  İdris isyan çıkartınca da yaşadıkları o güzelim konaktan kovuluyor. Ama İdris boş durmayıp, Edhem ve karsının da konaktan kovulmasını sağlıyor. Sonra Edhem bir babanın yaşayabileceği en büyük acıyı yaşıyor...

Aradan uzun yıllar geçiyor Cebelavi'nin sonraki kuşak torunlarından yılan terbiyecisi Cebel sokağa gelip, sokağa iyiliği güzelliği eşitliği adaleti getirmek için uğraşıyor O başarsa da ölümü ile sokak yine karışıyor.

Yine yıllar sonra sokağa gelen marangoz Rıfat bu sefer, hak diyor, adalet diyor, iyilik diyor güzellik diyor, onun sağladığı bu olumlu şeyler de ölümü ile yok oluyor.

Uzun yıllar sonra bu sefer çoban Kasım sokak için çalışıyor onun ölümünden sonra da büyücü Arif ..

Bu büyük adamların hepsinin gayesi sokağı daha mutlu kılmak...

Şimdi böyle anlatınca buraya kadar okuduysanız eğer, ne anlamsız -nesini beğenmiş Sevim - demiş olabilirsiniz. Ama bu dört büyük adam dört peygamber Hz Adem, Hz Musa ,Hz İsa ve Hz Muhammed ve bu Cebelavi Sokağı'nın Çocukları aslında peygamberler tarihi.

Habil ile Kabil de var, Maria Magdelena da ,dört halife de. Başka isimler farklı sembollerle, ama okudukça derinine indikçe, yada araştırma yaptıkça aa bu kişi bu kişi demekten kendinizi alamıyorsunuz.

Çok farklı ve çok özel bulduğum bir roman oldu benim Cebelavi Sokağı'nın Çocukları. Tarihten bir kesit için okumanızı öneririm ben

Bir de son not olsun Necib Mahfuz Nobel Edebiyat ödülünü kazandığında, edebiyat çevreleri 'Nobel Mahfuz'u kazandı' demiş.

Sevgiler,
Sevim



20 Yorumlar

  1. Merhaba Sevkoz, kendini ne güzel bilgilerle donatmışsın yine böyle. Öz ve anlaşışır bir şekilde bizleri de nasiplendirmen çok güzel gerçekten. Emeğine sağlık. Son cümlenden etkilendim baya; demek edebiyat çevreleri nobel Mahfuz'u kazandı demiş. Çok hoş (Bana uğrarsan mimlendiğini görebilirsin, umarım vaktin vardır).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aa uğrayayım, bu sene yeniden üniversite okumaya karar verdim , yavaş yavaş ders çalışacağım ama size ve kitaplaırma vaktim hep var olacak

      Sil
  2. Necip Mahfuz'un Midak Sokağı'nı oldukça beğenmiştim.Bu eseri de enteresan geldi.En kısa zamanda okumaya çalışacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peygamberlerin hayatının bu şekilde anlatılması çok etkileyici

      Sil
  3. nobel ödüllü bir yazar ile daha tanışmış oldum sayenizde... harika paylaşım... çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. hımmm bunu okumadım ama yazarı okudum çok iyi evat :)

    YanıtlaSil
  5. Yazarın hayatı kitaba ilgi duymamı sağladı önce. Ardından aynen dediğin gibi Sevim ne buldu bunda o geliyor olmuyor, başkası geliyor olmuyor, sıkıcı diye düşündüm. Sonunda, ilgi alanım peygamberler tarihine geldi konu. Yazı içinde bize yaşattığın fikir değişiklikleri etkileyici olmuş. Kitabı çok merak ettim. Hazır yarın fırtınamız da var. Bugün alayım diyorum, yarın okurum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. "Necip Mahfuz Nobel Edebiyat ödülünü kazandığında, edebiyat çevreleri nobel Mahfuz'u kazandı demiş." çok iddialı bir cümle. Bu cümleden sonra yazarı mutlaka okumak isterim.

    YanıtlaSil
  7. Çok ilginçmiş, ben okuyunca aklıma çok severek okuduğum Pal Sokağı Çocukları'ndan mı esinlendi acaba dedim halbuki bambaşkaymış:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pal Sokağını ben hala okumadım ama aklımda

      Sil
  8. Yanıtlar
    1. Ayy yeni sezon açıyoruz ya kış mevsimi için İstanbula geldim gittim yeni ürünler geldi çok yoğundum ya yılda 2 hafta böyle oluyor yarın aranızdayım :)

      Sil
  9. Paylaşımını görmüş ama kitaba yeni başladığım için yorumunu okumamıştım. Dün bitirince hemen okumak istedim, kalemine sağlık yine çok güzel bir yorum olmuş.
    Benim kitap hakkındaki düşüncelerim de oldukça olumlu. Geçen ay Mahfuz'un iki kitabını birlikte almıştım. Umarım fırsatım olur ve bu ay diğerini de okuyabilirim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Midak sokağını aldım ben de bugün ancak şu an elimde ararda okumam gereken 2 kitap var onlardan sonra sıra gelecek

      Sil
  10. http://okumagunlugum.blogspot.com/2018/09/sen-ve-ben-niccolo-ammaniti.html

    okusanaa noluur :)

    YanıtlaSil