Hepimiz Hem İyiyiz Hem Kötü

Bu kaydımı okuyan pek çok kişinin, Jekyll ve Hyde'ın hikayesini bildiğini tahmin ediyorum. Çünkü sessiz sinema dönemi de dahil olmak üzere toplam 123 defa sinemaya aktarılmış bir roman. Ülkemizde de 1942 den bu yana bir çok yayınevi tarafından kitap olarak yayınlanmış. Benimde konusunu, sonunu bildiğim bir hikaye olmasına rağmen İş Bankası Modern Klasikler Dizisinden okudum romanı. Bir kaç saat içinde okunabilecek kadar ince 80 sayfa



Avukat Bay Utterson, kuzeni Enfield ile dolaşırken, onun başına gelen bir olayı anlatması üzerine müvekkili olan Henry Jekyll için çok endişelenir. Çünkü ; Enfield bir gece yolda yürürken kısa boylu, korkunç , hırpani görünüşlü bir adamın bir kız çocuğunu neredeyse öldürmek üzere olduğunu, kızın ailesi ve sokak sakinlerinin olay yerine gelmesi üzerine o zaman için çok büyük bir para olan 100 sterlin ödeyerek şikayet edilmekten kurtulduğunu görmüştür. Ve o korkunç kılıklı adam şu köşedeki evde yaşamaktadır.

Utterson o evde kimin yaşadığını bilmektedir. İyiliksever yaşlı doktor Henry Jekyll'ın bütün mirasını , ölümü veya kaybolması halinde bırakmak istediği Bay Hyde... Avukat , çok saygı duyduğu, sevdiği müvekkili ile bu konuda ne kadar konuşmak istese de çabaları sonuçsuz kalır ama şehirde kısa süre sonra işlenen cinayet iki adamı bu konuda konuşmak zorunda bırakır. Jekyll söz verir Hyde bir daha Londra' ya gelmeyecektir.

Utterson'un  herşey bitti sandığı zaman diğer bir yakın dostu olan Dr Lanyon'un ölüm haberini ve kendisine bıraktığı mektubu alır ama mektup, Doktor Jekyll'ın ölümü veya kaybolması halinde açılacaktır.

Roman hakkında bu kadar ipucu yeterli bence, ilk başta da dediğim gibi zaten pek çok kişi konuyu biliyor Bay Hyde' ı tanıyor.

Hepimizin içinde var olan iyilik ve kötülüğün çatışması derinlere inerek anlatan, Stevenson'un rüyasından çıkan bir novella bu. Daha fazla ayrıntı yazmam konuyu tamamen açığa çıkartacağı için şimdiye kadar bu kitap hakkında  hiç bir fikri olmayan arkadaşların okuma zevkini kaçırmayayım. Ama Define Adasının yazarının burada da döktürdüğünü söylemem gerekli.


Çevirmen için pek çok kişi en iyi ibaresini kullansa da, benim okurken zorlandığım  baştan almak zorunda kaldığım çok fazla cümle oldu. Bir de dipnotların sayfa sonu değil, kitabın sonunda verilmesi çok yorucu olmuş. Ama yine de yağmurlu bir Pazar sabahı başladığım kitabı akşam üzeri bitirmiştim.

Gerilim ve fantastik öğelerin iç içe geçtiği modern bir klasik.

Okunmaya değer

Sevgiler
Sevim




40 Yorumlar

  1. heeey süper eveeet, fotonu instada da görmüştüm, nefis bir hikaye bu yaaa, bak bunun filmlerinden 1931 olanı izleseneee, fredric march diye bir oyuncu, en iyisi ooo :) bu tür öykülerden bak drakula ve frankestein de nefis klasikler yaaa bir de şey h.p. lovecraft, klasiklerden o da nefis veee edgar allan poe. bunların hepsi süfer yaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlar nasıl bunları kurgulayabiliyorlar dimi yaaa Frankestein okuyayım diyorum bu sene Dur diğerlerine de bakıcam

      Sil
  2. Ben kitabını okumadım aa filmini izlemiştim, epey oluyor. Gerçekten iyi bir konu, muhteşem bir hikaye. Emeğine sağlık Esra'cığım.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra güzel isim ama benimki Sevim ama olsun yaa okuman önemli benim. İçin Deep 1931 olanı tavsiye etmiş onu izleyeyim bari

      Sil
  3. Kütüphanede gördüm alsam mı almasam mı diye düşüne dururken başka kitaba yöneldim ama aklımda okunacaklar listemde:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sene bilsem de merak ettiğim klasikleri okuyorum ben de

      Sil
  4. Konuyu biliyorum ama okumayı hiç istemedim bana pek hitap etmiyor:( Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fantastik türü ben de çok sevmememe rağmen acaba böyle bir gerçek olsa nasıl olurdu diye düşünmek için okudum :))

      Sil
  5. Ben de çok şaşırdım

    YanıtlaSil
  6. Teşekkürler;ilk fırsatta filmini izleyeceğim...

    YanıtlaSil
  7. okumadığım tüm klasikleri ara ara okumaya çalışıyorum. Bu kitapta onlardan biri. Yakın zamanda okumak istiyorum.

    YanıtlaSil
  8. Kitabı hiç okumadığımı fark ettim şu an:) Filmi 1-2 kez izledim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konuyu bilseniz bile yine de heyecanla okutuyor ilginç olan o

      Sil
  9. Yazarı da kitabı da hikayeyi de bilmiyorum. Bu ne biçim eksikliktir böyle...

    YanıtlaSil
  10. Estağfurullah.... Gençsindir belki ondandır. 🤣🤣

    YanıtlaSil
  11. bildiğimiz bir hikaye ama merak uyandırıcı, romanı da okumak isterim, paylaştığınız için teşekkürler, keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
  12. keyifli bir romana bekliyor not aldım
    Bu ara listem iyice kabardı bakalım nasıl okuyacağım,
    sevgiler....

    YanıtlaSil
  13. Aaa bu kadar iyi bildiğim bir hikayenin kitabını okumamış olmamın ne kadar tuhaf olduğunu fark ettim şu an.Evet ya aslında böyle başka hikayeler de var romanını okumadığım. Drakula ve Frankestein gibi.
    Önerin için teşekkürler, 101. takipçim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşin ilginci sonunu bile bile merakla okumak
      Sevgiler

      Sil
  14. This post made a strong impression on me dear..

    https://clicknorder.pk online shopping in pakistan

    YanıtlaSil
  15. Merhaba. Ben de seni buldum sonunda :) Güzel blogunu çok sevdim. Takipte olacağım umarım... Kitabı da listeye ekledim. Bu aralar böyle ince kitaplarla kafa dağıtmaya çok ihtiyacım var. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende kalın klasiklerin arasına ince bir tane sıkıştırıveriyorum

      Sil
  16. Evet uzun zamandır aklımda :)
    Okuyacağım :)
    Ben de bekliyorum bloguma, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa ben geçende geldim sanki ziyarete seni ama sık gelirim bundan sonra

      Sil
  17. bu hikayeyi ilk defa duydum desem ayıp etmiş olur muyum? ilk fırsatta okuyacağım... sevgiler...

    YanıtlaSil
  18. Bilmeyen yoktur demişsiniz ama maalesef ben henüz okuyamadım. Ne zamandır okumak istediğim kitaplardan. Bu arada bloğumu takibe alıp yorumda da "kitap bloggerleri dayanışmasından" bahsetmişsiniz. Nerede bu bulmama yardım ederseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  19. İlgi çekici. Öneri için teşekkürler..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
  20. Ben de bilmiyorum konusunu hatta filminin çekildiğini de, biraz eksik kalmışım galiba 😂😂 ama kitabı aldım geçen günlerde yakın zamanda okuyacağım inşallah 😊
    Güzel bir yorum olmuş ellerinize sağlık 😃😄☺

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir günde bile rahat rahat Okursunuz yorucu değil

      Sil
  21. Neysei bulabildim sonunda blogunuza giden yolu.

    Çok güzel bir blog. Merhaba :)

    YanıtlaSil
  22. Okurken kendimle çeliştiğim bir kitaptı. Aslında pekçok şeyi o kadar güzel açıklıyor ki ben çok severek okumuştum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçimizde o kadar büyük kötülük var mı diye düşünüyor insan

      Sil
    2. Kesinlikle, bunu büyük boyutta olmasa bile küçük boyutlu haliyle bile düşünür hale geliyorsun otomatik olarak. Az sayfada böylesine düşündürücü olmak büyük bir başarı diye düşünüyorum :)

      Sil