Öğrenmeye İnanmak - İlk Öğretmenim


Kısacık sıcacık bir roman okudum yine. Sevdiğim ustaları okurken, zaman duruyor benim için, romanın içinde kaybolup tam da bahsi geçen yerlere gidiyorum. O topraklarda dolaşıyorum, onlarla aynı havayı soluyorum adeta. Bu sımsıcak öyküde de 1924 yılına yolculuk yaptım. Fakirlik ve cehalet içindeki Rusya topraklarına gittim.

Kırgız yazar Cengiz Aytmatov, babasının kurşuna dizilmesine şahitlik etmiş, tarlalarda çalışmış, Lenin Edebiyat ödülünü kazanan en genç yazar olmuştur. Aragon gibi bir dev usta dahi Aytmatov'un romanlarından Cemile için dünyanın en güzel aşk hikayesi demiş... İşte böyle bir ustanın keyifli , insanın içe işleyen hikayesi İlk Öğretmenim...

Pek çoğumuz için çok önemlidir ilkokul öğretmenimiz, benim zamanımda okuma fişleriyle, o kara tahtada beyaz tebeşirle öğretilirdi okuma yazma... Tek başıma ilk okuduğum kelime hala hafızamda benim ' masallar ' 




Bu romanda da öğretmen Duyşen var, fakirlik ve cehalet içinde kaybolmuş halka eğitimle , öğretimle gelişilebileceğini anlatan. Küçücük çocukları karlı kış günlerinde tepedeki okula sırtında kucağında taşıyan. Onlara özgürlük, gelişme, hak adalet gibi kavramları anlatan. Ve birde Altınay var... İlk öğretmenine aşık olmuş genç bir kız henüz 15 yaşında. Anne babası ölmüş, amcasının yanına sığınmış. Okumaya meraklı, öğrenmeye hevesli ve bu uğurda herşeyi göze alacak kadar kararlı, azimli. Öğrenmeye aşık... Yıllar sonra ünlü bir bilim kadını olduğuda köyüne döndüğünde bile aklında Duyşen' in o güzel hatırası var. 

Romanı zaten Altınay Süleymanova' nın ünlü bir ressama yazdığı mektup oluşturuyor. Altınay anılarını anlatıyor heyecan, üzüntü, bazem keder ama bence en önemlisi başarmanın gururyla...

Bence özellikle gençlerin okuması gereken romanlardan biri. Ellerinde ki bu güzel imkanlara rağmen okula gitmeye bile üşenen o kadar büyük bir kesim var ki... Ama tek bir gerçek var ; hayatı sadece eğitim güzel kılacak.

Mutlaka okuyun İlk Öğretmenim i ... Altınay' ın yanında olmak için okuyun, iyi ki Duyşen gibiler var demek için okuyun. Okuyun...
Sevgiler


1 Yorumlar