Herkes Biraz Kötüdür


Sabahattin Ali , 110 yıl önce doğan 41 yıl kadar kısacık bir hayat yaşayan büyük usta... 41 yılda Kürk Mantolu Madonna, Kuyucaklı Yusuf gibi pek çoğumuzun okuduğu dev eserler bırakmış. 

İçimizdeki Şeytan  diğer eserlerinin arasında biraz gizli, biraz saklı kalmış sanki... 1940 yılında yayınlanmış ilk kez. Ama sanki yazar dün yazmış gibi hala güncel, hala gerçek. Bu kadar yılda 'Dünya Değişti' desek bile nasıl değişmediğini ya da yanlış ifade ettim, insanın nasıl değişmediğini gösteriyor bize apaçık...




Bir vapurda başlar İçimzdeki Şeytan. Ömer ve en yakın arkadaşı Nihat Kadıköy'den binmişlerdir. Vapurda gördüğü güzel Macide' nin peşine takılan Ömer'i büyük bir sürpriz beklemektedir. Macide yakın akrabası Emine teyzenin evinde kalmaktadır. Ulaşması ve konuşmayı bu yüzden de pek zor olmaz. Tembel, işe zorla giden Ömer bir gece Macide'yi bekar evine getirir, manevi olarak karısıdır Macide onun...

Macide Balıkesir'i gençliğinin geçtiği o yılları, aklına ilk takılan erkek olan müzik öğretmeni Bedri'yi unutmuş, Ömer' i gerçekten sevmiştir. O küçücük , pis bekar odasını bile benimsemiştir kendi halindeki bu genç kız...

Ömer , sağdan soldan borç para alarak evliliğini sürdürmektedir. İş yerindeki veznedarın sırrını öğrenip bunu Nihat' la paylaşınca  bu iki gencin içlerinde uyuyan şeytan uyanacaktır.

Bir akşam karşılaştıkları Macide'nin ilk aşkı  Bedri, Ömer' in de arkadaşı çıkınca görüşmeleri sıklaşır ama bu da onlara zarar veremeye başlayacaktır.

250 sayfalık ince görüntüsüne rağmen, çok ağır olan bir roman İçimizdeki Şeytan . Her sayfasında düşündüren, sorgulatan, acaba diyerek kendini okutan bir roman.

Hepimiz mi kötüyüz? Toplumsal baskılar mı bizi eziyor? Yoksa hepsi yalan içimizde ki şeytan mı bizi kötülüğe sevk ediyor? Neden yapıyoruz bu yanlışları? 

Macide'yi çok sevdim ben, hem sevdim hem acıdım. Kardeşim gibi hissetim pek çok yerinde. Ömer' e ise hem kızdım hem çok acıdım. Bir yandan yazık ya bu çocuğa derken, bir yandan kendi hatası demeye başladım. Bedri ise bir türlü hakkında karar veremediğim biri oldu benim...

Kafamızı karıştıracak bir eser ... Ama zaten edebiyat  bu değl mi? Okuduğumuz her kitaptan sonra sorgulamıyorsak kendimizi neden okuyoruz? İçimizdeki Şeytan' ı okuyup kendine dönüp bakmayacak kimse yoktur herhalde. 

Sağolasın büyük usta İyi ki yazmışsın
Sevgiler...

0 Yorumlar