Sonsuz Güzellik




Bir yazar hayatı boyunca tek bir roman yazıyor ve 127 yıl boyunca yasaklanmasına, sansürlenmesine hatta yazarın toplumdan dışlanmasına sebep olmasına rağmen çok okunuyor, hakkında hep çok konuşuluyor.

Geçtiğimiz ay, yazarın Önemsiz Bir Kadın adlı oyununu okumuş ve çok beğenmiştim. Bu ay da sene başında okuma listeme almış olduğum Dorian Gray'in Portesi ni okudum. Neredeyse tüm yayınevleri basmış bu eseri ben Everest Yayınlarından 2104 yılında Dünya Kitap dergisinin ' Yılın Çeviri Kitabı' ödülü almış olan basımını seçtim. Ancak bazı kaynaklarda bu versiyonun daha kısa olduğu Wilde' ın daha sonra romana eklemeler yaptığı da yazıyor. Çeviri olarak oldukça beğendim ama diğer yayınevlerinin basımına göre farklar neleredir bilemiyorum.

Dorian Gray genç , çok yakışıklı saygın bir aileye mensup bir gençtir. Ünlü ressam Basil Hallward bu yakışlıklı adamın portresini yaparken Dorian' a aşık olur. Bu aşkını da  tuvale aktardığını düşünür. 18. Yüzyılda bu eşcinsel eğilim mutlaka gizli kalması gereken bir konu olduğu için resmi kimseyle  paylaşmamaya karar verir.

Bir gün evinin bahçesinde portrenin son rötuşlarını yaparken ; Dorian' ı yakın dostu Lord Henry Wotton ile tanıştırır. Bu tanışma Dorian'ın hayatını değiştirecektir. Çünkü Henry Wotton insan ruhunun sadece haz alınacak şeyleri yaparak yaşayabileceğine inanan biridir.

Basil Hallward tablosunu tamamladığında Dorian'da kendi güzelliğine aşık olur ve bir dilekte bulunur ' Ben yaşlanmayayım, çirkinleşmeyeyim benim yerime bu tablo yıpransın ' Bu dileği kabul olur ve kendini sadece haz almaya adayan Dorian' ın yaptıpı her kötü olayda, her yanlışta ve geçen her günde tablo çirkinleşir, yaşlanır, boynu elleri kırışır tablodaki Dorian'ın ama gerçek Dorian hep 18 yaşında kalır. Ruhundaki çirkinliklerin tabloya yansıdığını gören Dorian ise bunalıma girer...

Son derece ilgnç sürrealist bir roman bence. Ama bu gerçek üstü durumun ifade ettiği bir gerçeklik de var ki - günümüzde de geçerli- insanoğlunun güzellik merakı. Güzeli sevmek daha kolay geliyor bize, güzellik pek çok hatayı örtüyor. Ben iç güzelliği, zekayı önemserim diyenlerle adeta alay eden biz değl miyiz? Sosyal medya fotoğraflarında binbir filtre kullanarak hep daha güzel görünmek istemiyor muyuz? İşte kahramanımız Dorian' da kendinde zaten var olan bu güzelliğe aşık olmuş.

Oscar Wilde roman kahramanları için çok ilginç bir tanımlama yapmış ; Basil Hallward ben olduğumu sandığım kişi, Lord Henry dünyanın ben sandığı kişi, Dorian ise benim olmak istediğim kişi belki başka bir çağda...

Şiirsel bir dille yazılmış, ilgi çekici bir roman. Roman boyunca Dorian' ı hiç sevmesem de , onun gerçekte var olduğunu bilsem ve bu yüzden kızsam da okunması gereken bir roman olduğunu düşünüyorum.

Herkese içindeki çocuğun hep yaşadığı nice 23 Nisan' lar dilerim
Bayramımız kutlu olsun
Sevgiler




30 Yorumlar

  1. Ben kitabı çok ama çok sevmiştim :)

    YanıtlaSil
  2. Çok enteresan bir roman gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enteresan ve gerçek.. Öyle insan o kadar çok ki

      Sil
  3. Severek okuduğum bir kitaptı. Başlangıçta sıkılmıştım ama belli bir noktadan sonra sonunun nasıl geldiğini bile anlayamamıştım. Herkese tavsiye ederim. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı yerler çok detaylı ama benim okuduğum çeviride de son 50 sayfa su gibiydi...

      Sil
  4. Yıllar yıllar önce okumuş ve çok sevmiştim.

    Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramımız kutlu ve daim olsun. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. Çok ilginç bir eser;her eser gibi,insanını bir başka boşluğunu tamamlıyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar haklısınız Güven bey, boşluklarımızı tamamlıyor bu şaheserler

      Sil
  6. Çok güzel bir klasik romandır. Nasıl kült filmler varsa kült romanlar da var. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle haklısınız çok önemli bir roman

      Sil
  7. Herkesin bir kere okumuş olmasına gerektiğim bir roman...
    Sevgili Sevim, sen bu konuda çok iyi bir haritasın!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim... Severek okuduğum kitapları sizinle paylaşmayı da seviyorum

      Sil
  8. Enteresan ve bir o kadar da merak uyandırıcı bir konusu varmış..

    YanıtlaSil
  9. ivit okumuştum, ilginç diy mi, rahatsız edici de olabiliyo, ama evet işte bir klasik. wilde'ın ben şu bu deyişi de çok ilginç gerçekten de :) bir de şey var bak venedikte ölüm, thomas mann, o da iyi. dorian ın da venedikin de ikisinin de filmi var ve iyiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thomas mann okucam bu sene kesin. Bunu okuyayım madem ki

      Sil
    2. Venedikte ölümde gerçekten etkileyici kitaplardandır filminide izlemiştim

      Sil
  10. zaten yasaklı kitaplar daha çok ilgi çekici oluyor nedense :)
    Tıpki bu kitap gibi. İlgi çekici bir romana benziyor....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla çok acaip sen yaşlanma resim yaşlansın fikri

      Sil
  11. Degisik bir esermiş.Notunu aldım canim .
    Merak ettim❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok ses getirmiş çok farklı bir eser...
      Bu okunacak kitaplara bizim bir ömür yetmeyecek

      Sil
  12. Yazarı okumak istiyorum, fakat fırsat bulamadım bir türlü :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önemsiz bir kadın tiyatro metni ile başla bence çok seveceksin

      Sil
  13. Üniversite sıralarımda ders olarak okuduğum harika bir kitaptır ah eski günler

    YanıtlaSil
  14. Şiirsel kitapları sevmiyorum ama anlatımın ilginç geldi. Listeme alayım canım :)

    YanıtlaSil
  15. Salam. Sevdiyim kitablardan biridir. Kitabda 3 adamdan ən çox L.Henry xüsusi roluyla seçilirdi. O an sadəcə bu insanın həqiqi gücünü gördüm. İnsanın nə qədər dəyişə biləcəyini göstərən çox gözəl bir kitabdır. Kitab haqqında ən qısa fikirlərim bunlardır.

    YanıtlaSil