Kimi zaman insanlar büründükleri maskeyi öyle kusursuz bir şekilde taşırlar ki gerçekten zaman içinde göründükleri kişi haline gelirler...





Somerset Maugham ile Boyalı Peçe romanıyla tanışmıştım, çok da sevmiştim İngiliz romancıyı. Doktor olup içindeki yazma aşkı nedeniyle edebiyatı seçen isimlerden o da. Yazarın başyapıtı İnsanın Esareti olsa da ben ismi beni çok çeken Ay ve Altı Peni'yi seçtim okumak için.

Hemen hemen hepimizin bildiği bir söz vardır ' Güllere koşarken ayağınızın altındaki papatyaları ezmeyin' işte kitabın ismi Tam olarak bu anlamdaymış , Altı peni bulacağım diye yere bakarak dolaşırsan Ay'ı kaçırırsın, Ay'ı görmek isterken ayağının dibindeki altı peniyi göremezsin... şeklinde sözleri varmış yazarın, bu sözlerini de romanın ismi olarak seçmiş.

Ay ve Altı Peni'de ismini bilmediğimiz anlatıcımız Londra'da iyi bir kazancı olan evli iki çocuklu başarılı bir borsa simsarıyken bir anda her şeyi bırakıp  resim yapmak amacıyla Paris'e Montmarte'ye  yerleşen Charles Strickland'ın hayat hikayesini anlatıyor. 

Londra'da Paris'te ve ardından Tahiti'de süren bu hayat hikayesi boyunca değer göremeyen Strickland'ın ölümünün ardından deha olarak anıldığını ilk sayfada öğrenerek başlıyoruz ve bu garip hayatı okumaya.

Ünlü Fransız ressam Paul Gaugin'in hayatından esinlenildiği söylenen Ay ve Altı Peni'de olaylar kadar bir sanatçının ruhunu anlatmış yazar. Çok etkili bir anlatım, üzerinde çok düşündürecek bir yapıt ortaya çıkmış. 





İnsanların hayalleri, idealleri , hayatlarının bir amacı olması muhteşem bir şey yaşam şevki verir elbette ama bunlara ulaşmak için her şeyi yakıp yıkmak ne kadar doğru? Martin Eden okurken de yazmıştım, Martin benim sevmediğim bir karakter oldu iyi bir yazar olmak çevresindeki herkese zarar vermek benim seçeceğim bir yol değil.  Ay ve Altı Peni'de de Stircikland'ın karısı ve iki çocuğunu beş parasız bırakıp gitmesi üzerine epey düşündüm.

İş Bankası Modern Serisinden bu sene daha çok okuma amacındayım her birinden büyük keyif alıyorum. Sizin de keyifle okuyacağınızı düşünüyorum.

Sevgiler
Sevim

Not: Paul Gaugin eseri Wikipedia'dan alıntıdır.

31 Yorumlar

  1. Kitap yorum ve önerilerinizin giriş kısmındaki alıntı, cümleler çok etkileyici 🙏 Öneri ve yorum için teşekkürler, mutlu bir hafta dilerim 🙏 🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim okudugunuz için Sezgin Bey

      Sil
  2. Sevimciğim ne güzel anlatmışsın. Bildiğim ama okuyamadığım kitaplardan biri. Güzel bir teşvik oldu. Çok teşekkürler, emeğine sağlık :))

    YanıtlaSil
  3. Ay ve Altı Peni ne güzel bir kitap ismi.
    Sıraya bir sürü kitap koyuyorum ve bu da ilgimi çekti, ne yapacağım?:)

    YanıtlaSil
  4. Hiç bilmediğim bir kitap. Teşekkürler öneri için :) Sizin yazılarınızda genelde farklı şeyler buluyorum, hoşuma gidiyor bu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben ya Hiç okumadigim yazarları yada bildiğim yazarların gizli kalmış hazinelerini keşfediyorum:)

      Sil
  5. Martin Eden okurken ben de Martin'e zaman zaman kızmıştım,iyi bir yazar olmak için etrafına yaptıkları nedeniyle..
    Ay ve Altı Peni'de anladığım kadarıyla kendini düşünen ama ailesini zor durumda bırakan bir ressamın hikayesi..
    Okumadım ama konusundan etkilendim,listeme alacağım,teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet burada da ressam aileyi terk edip gidiyor ilginç

      Sil
  6. Hiç duymamışım bu kitabı. Adı ve anlamı ne güzelmiş😊

    YanıtlaSil
  7. Bu yazarı da not ediyorum, teşekkürler...

    YanıtlaSil
  8. Çok ilginç, ben hiç Martin Eden'a kızmamıştım. Aksine aklına koyduğu şeyi yapabilmek için pes etmemesine hayran olup ona engel olmaya çalışanlara sinir olmuştum :)

    Bence sanatçılar bencil olmak zorundalar. Biz aman o kırılmasın, canım şuna da yetişeyim diye uğraşırken yüreğimizdeki sesi duymamıza imkân kalmıyor. Ne yazık ki her şey bir arada olmuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben belki de o sebeple sanatçı olamam o kadar çok kişiyi o kadar çok şeyi aynı anda düşünüyorum ki :)

      Sil
  9. Amaca ulaşmak için her şeyi yakıp yıkma olayı hiç doğru değil tabii ki. Bu bir romanda geçse bile onaylamam (KPaul Gaulgin olsa bile). Fakat heyecanla okurum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Roman olunca sorun olmuyor keyifle okunuyor zaten

      Sil
  10. Martin Eden bir ara , özellikle genç yaştaki insanları olumsuz yönlendirdiği sebep gösterilerek okunması sakıncalı kitaplar arasında yer almıştı diye hatırlıyorum. Romanı çok kahramanı aaz severim. Benim gibi düşünen biri daha olduğunu öğrenince heyecanlandım ne yalan söyleyeyim. Kitaplarıhep öven ve hep harikaydı diyen kitap tanıtımlarını -anlatımlarını hiç sevmiyorum.

    Ezcümle hem anlatılan kitap hem bilgiler harikaydı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim güzel yorumun için ben kitapları kendim seçiyor , parasını ödüyor ve alıyorum o yüzden yorumunda özgürüm tabi :) Elbette çok çok çok sevdiğim kitaplar da var ama içime sinmeyen noktaları dürüstçe ama haddimi de bilerek dostlarıma aktarıyorum. Bir yazara kötü, okunmaz bu diyebilecek biri elbette değilim sadece ne hissediyorsam onu yazıyorum

      Sil
  11. hepimiz öyleyiz İlkaycım ya Edebiyat çok büyük bir okyanus ne kadar ilerlersek ilerleyelim sanki hep kıyıdayız. Çok teşekkür ederim güzel yorumun için

    YanıtlaSil
  12. bu yazardan okumuştum bir şeyler, bu da madem gauguin okurum tabi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yanı onun hayatı diyorlarmış bilemem ben edebiyat çevrelerinin yalancisiyim

      Sil
  13. Aileni beş parasız bıraktıktan sonra ne anlamı olur ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Para da olsa ben gidiyorum deyip gitmek bizim tarzımıza aykırı sanki

      Sil
  14. Boyalı Peçe'yi aldım. Henüz okumadım. Uyarlandığı filmi çok severek izlemiştim, kitabından da beklentim büyük. Eğer seversem devamını getiririm.

    YanıtlaSil
  15. kitap özellikle de sonu beni de çok etkilemişti Sevim Hanım, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Tahiti'yi çok merak ettim kitap sayesinde

      Sil
  16. Somerset Maugham'ın MI6'in casusu olduğunu biliyorsunuz değil mi? Hikayelerinde bu casusluk günlerinden bolca faydalanmış. Boyalı Peçe'nin filminden sonra yazarı çok merak etmiştim kitaplarını okuyayım diye düşünürken Philip Kerr'in Sessizliğin Öte Yakası romanında karakterlerden biriydi ve Maugham'ı sevemedim bir türlü ve öylece kaldı. Ressamları anlatan hikayeleri seviyorum belki bir gün okurum. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A çok ilginç hiç duymamıştım. Zengin deniyor halkında demek parasının kaynağı bu casusluk günleri... Süper bir bilgi çok teşekkür ederim gerçekten

      Sil