Bir kadın bir erkeğin küçük tanrısıdır...



    Bu yıl kitaplar üzerine katıldığım meydan okumada 'Orhan Kemal Roman Ödülü' kazanmış bir kitap okuyacağım ama önce adına 49 yıldır aralıksız ödül verilen bu büyük ustadan bir eser daha okumak istedim. Eskici ve Oğulları ve Murtaza ile kendisine hayran olmuştum zaten Tersine Dünya ile bu hayranlık daha da katmerlendi.





Şimdi 1970'ler çekilen bir Yeşilçam filmi düşünün , baş rollerinde Türkan Şoray ve Kadir İnanır olsun mesela. 'Türkan Sultan' başında yemenisi çamaşır, bulaşık  üç çocuk , parasız bir hayat, köhne bir gecekonduda. Kocası 'Kadir Abimiz' ise tam bir kabadayı ; gece yarısı  küfelik biçimde naralar atarak mahalleye gelip herkesi camlara çıkartan, bekçiler ile her gün kavga eden, mahalledeki genç kızlara laf atan, karısını döven, elindeki üç kuruş parayı başka kadınlarla harcayan biri olsun... Ne kadar klasik değil mi ? İşte şimdi bunların tam tersini düşünün. Yani çamaşır , bulaşık, çocuklar erkeklerde, sokaklarda hovardalık kadınlarda. Tersine Dünya böyle bir roman işte.

Bitirim Leyla ve diğer kadınların maceralarına tam da bu sebepten ağlamak yerine gülümsedim hep, kendi kendimize ortaya attığımız kadın erkek rollerini daha iyi eleştiremezdi Orhan Kemal. Çünkü dünya gerçekten böyle kurulabilirdi, rollerin dağıtımı bu şekilde de olabilirdi ve bize o zaman çok olağan , sıradan hatta sıkıcı bile gelebilirdi Tersine Dünya. 

 Özellikle  üstüne basa basa vurguladığı 'erkeğin namusu kadından sorulur!!!' kavramına bayıldım. Maalesef toplumumuzda  bir çok yerde hala kadının namusu erkekten soruluyor, kadın ikinci sınıf olmaktan öteye geçemiyor, bir çok televizyon programında bu devirde 'kocam kuma getirdi' gibi inanılmaz olaylar görülüyor. 

Tersine Dünya tüm bu kavramları yere seriyor ve her sayfada okuyucuya terslikleri okuturken aslında hiç bir terslik yokmuş gibi hissettiriyor. 

1993 yılında sinemaya da uyarlanan Tersine Dünya'yı mutlaka okuyun, erkek arkadaşlar özellikle de siz okuyun ki, kafanızda yarattığınız kalıplar yıkılsın, eşitlik eşitlik diye söylemlerinizde daha samimi olabilin




Sevgiler
Sevim,

35 Yorumlar

  1. Turk Edebiyatının gerçek ustalarından bu kitabı acı gerçekleri komediye çevirdiği için gülerek okutuyor tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  2. Kitabı okumadım ama filmini izlemiştim. Bu blog sayfasını okuyan erkek arkadaşların aslında bilinçli ve duyarlı olduğunu düşünüyorum:-)) Yanılmıyorumdur dimi:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anket yapmak lazım. Hala kafasında kalıplar olanlar var mi yok mu? :)))
      Ya dünyanın bizin bilmediğiniz bir bolgesinde bu şekilde yasayan bir topluluk vardır mutlaka kadınlar alemde erkekler evde onlarında normali budur. :)) Her sey bizim yarattığımız kalıplarda nesiller boyu erkek yer içer gezer dover aldatır hepsi normaldir kalıbıyla yetise yetişe doğru kabul ediliyor. Tersine dünyayı okuyunca evet ya bunların hepsi bizim kafamızda diyebilen herkes bizdendir. Demiyorsa durum kötü

      Sil
    2. Yok zaten ben yazdıklarınız ile tamamen aynı fikirdeyim. Erkek her şeyi yapar mantığının daha küçük yaşlarda çok normalmiş gibi öğretilmesi konusunda kesinlikle hem fikiriz. Ama kastım şuydu, bu blog yazısını okuyan, sizin blogunuzu takip eden erkek arkadaşların bu tür konularda bilinçli, daha duyarlı, insanlar olma ihtimali yüksek:-) Öyle olmasalar sizin blogunuzda ne işleri var:-) Kastım buydu, yoksa aynı fikirdeyiz.

      Sil
    3. Tek umudum inanın ... Yorumlara göre anlayacağız

      Sil
  3. Kitabını okumadım da tiyatro olarak izlemiştim ama hiç sevmedim, erkeklerde çok itici/kötü bulduğum davranışların kadınlarda olması daha da kötü geldi, öyle mesaj veriyor gibi de değildi. Hatta bitse de gitsek diye bekleyip durmuştum. Belki okunduğunda farklıdır bilemiyorum:( Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de hoşuma giden tam olarak bu oldu aslında bir davranış kadın yapınca ayy çok kötü deniyor ama o davranışı erkek yapınca toplum erkektir yapar diyor, hayır yapamaz kötü kötüdür kadın yapınca ne kadar kötüyse erkekte de o kadar kötü... Bana bu hissettirdiği için çok sevdim ben .

      Sil
  4. Filme rastlamıştım ama tamamını izlemedim. Kitabı hemen alıyorum. Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  5. Okumadım yazarın bu kitabını ben. Kütüphanede kesin vardır diye düşünüyorum. Bakayım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de vardır belediye kütüphanesiyse onlar son derece dolu oluyor kitap çeşitleri iyi

      Sil
  6. Türkan Şoray ve Kadir İnanır betimlemesini hayal ettiğimde çok eğlendim :-))))))))))

    Orhan Kemal okumayalı yıllar oldu..gençlik yıllarında kaldı o satırlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okurken hep öyle hissettim gerçekten:)
      Ben her yıl bir kaç tane Türk Edebiyatı Klasiği okuyorum iyi geliyor

      Sil
  7. 1970'lerde çekilen bir Yeşilçam filmi düşündürüp sonra onu ters düz ederek kitabın konusunu anlatmak mı? Güzel plan :) Kitabın konusu hakkında bir fikrim yoktu, adından da çıkarım yapmamıştım şaşırtıcı oldu. Ben anlattığınız rolleri ne kadına ne erkeğe yakıştırıyorum onun için kitap çok içimi açmasa da yazınızdan dolayı ilgimi çekmedi diyemem :) Televizyon programlarında gördüğümüz -ve maalesef bazılarımızın yaşadığı- dünyanın tersi nasıl hayal edilip, kurgulanıp yazılmış diye fırsat verilebilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle yakışmadığı konusunda haklısınız ama işte kadın yapsa tü kaka diyecek olan herkes erkektir yapar diyor hala. Yazar o yıllarda bununla dalga geçmiş. O yüzden çok sevdim ben

      Sil
  8. Filmi duymuştum, izledim mi bilemiyorum:( Çok tanıdık geldi çünkü ama kitabı okumadım.Guzel bir tavsiye, teşekkürler

    YanıtlaSil
  9. Orhan Kemal olduğunu bilmiyordum. Yuotube'da kısacık karşıma çıkmıştı, konusunu hoş bulup biraz izlemiş ama kapatmıştım. Sanıyorum tekrar bakabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmi ben de daha izleyemedim ama mutlaka izleyeceğim. Demet Akbağ zaten çok severim

      Sil
  10. Orhan Kemal'i ve kitaplarını çok severim. Bu kitabını da okumuştum ama filmini izlemedim. Bir ara televizyonda görmüştüm. Çok ünlü oyuncuları vardı. Nette bulursam izleyeyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vardır vardır mutlaka... Eskiden daha fazla sayıda ünlü tek bir filmde buluşuyormus

      Sil
  11. Konusu çok iyi 👍, Bu arada blogunuz çok güzelmiş kitaplarla dolu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sadece kitap yorumu yazıyorum

      Sil
  12. nasıl dikkat çekici bir konu, merak ettim. kalemine sağlık

    YanıtlaSil
  13. Kitabın konusu çok ilgimi çekti. Verdiğiniz örneğe bakılırsa merakla okuyacağım gibime geliyor. Öneriniz için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  14. Okumadım kitabı ama konu değişik bakılabilir geldi...Filmine de bakmak istedim, teşekkürler bu güzel paylaşıma :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok değişik bir anlatımdı erkeklere bakin siz bu davranışları çok kötü bulacaksiniz şimdi kadın yapınca ama siz yapınca da çok kötü en güzel böyle anlatilabilirdi

      Sil
  15. hıms az okuduğum yazarlardan, bi bakıyım, sıkıcı bulduğum yazarlardan bu hihihi :)

    YanıtlaSil
  16. bu kitabını okumadım, önerin için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasik Türk yazarlardan daha çok okumak istiyorum

      Sil
  17. Yıllar önce okudum ama bu yaşlarda bir kez daha tekrarlanmalı 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben seviyorum yaş aldıkça yaptığım okumalari

      Sil