Bence biz kör olmadık, biz zaten kördük.  Gördüğü halde görmeyen körler...


 Okunması en zor yazarlardan biri sanırım  Saramago . Noktalama işaretleri farklı, karşılıklı konuşmalar metinde düz yazının içinde.  Ama ülkemizde de ,dünyada da hep çok okunanlar arasında yer alıyor.

1998 yılında aldığı Nobel Edebiyat Ödülünün gerekçesi olarak ' Bizim aldatıcı gerçekliği bir kez daha kavrayabilmemizi sağlayan, hayalgücü, merhamet ve ironi ile oluşturduğu kıssaları'  olarak geçmekte. Ne kadar güzel bir ifade aldatıcı gerçekliği kavramak... 

Uzun aylar oldu Körlük okuyalı ve bloga yazalı ama bir türlü yayımlayamadım. Pandemi bitsin, hepimizin yaşadığı bu sıkıntılı günler geride kalsın öyle paylaşayım istedim sizlerle.  Ama hasta ve vefat sayıları azalmak bir yana her gün artıyor, yasaklar hayatımızdan çıkmıyor o yüzden daha fazla beklemenin bir anlamı olmayacak diye yazımı tarzı açısından okunması kolay ama anlattıkları açısından okunması daha doğrusu hazmedilmesi en zor olan kitaplarından biri Körlük hakkında ben de bir kaç kelam edeyim dedim.







Genç bir adamın araba kullanırken bir anda kör olmasıyla başlar roman, ardından gittiği göz doktoru, sonra o sırada muayenehanede bulunanlar, adamın karısı ve bütün ülke...

 Herkes sırayla kör olur ülkede . Bir kişi hariç ; göz doktorunun karısı. İlk başlarda körlerin sayısı yüzlerle ifade edilirken kişiler kullanılmayan hastanelerde karantinaya alınır ama bu korkunç sonuçlar doğurmaya başlar. Çünkü insanın içinde vahşi bir hayvan yatmaktadır.

İnsanoğlunun bencilliğini, korkularını, yalnızlığını bu kadar zorluk içinde bir dostluk olabileceğini ve 'diğerkam' olmayı öyle güzel işlemiş ki Saramago okurken işte tam yaşadığımız şeyler dedim hep . Pek çok kişinin okuduğu, yada konusunu bildiği bir eser hakkında daha uzun yazıp sizleri sıkmak istemiyorum ama eğer okumadıysanız mutlaka mutlaka okuyun

Sevgiler,
Sevim

34 Yorumlar

  1. Körlüğü çok sevmiştim. Ama "Görmek" kitabı da bir o kadar baymıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görlüğü okumak için pandemi bitsin diye beklemiştim o sebeple hala başlayamadım.

      Sil
  2. Sevmiştim bu kitabı. Bir arkadaştan alıp okumuştum ama alınacak kitap listeme girdi yine de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugünler geçip gittikten sonra pandemi artık anılarımızda kaldıktan sonra mutlaka okuyacağim

      Sil
  3. Kardeşim okurken çok beğendiğini söylemişti. Ben henüz okumadım. Kalemine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Insanın içindeki bekçili görmek için okumak gerek

      Sil
  4. Teşekkürler Sevimciğim, ödüllü yazarları ve eserlerini okumakta fayda var. Emeğine yüreğine sağlık 😊🌺🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hedefim Türkçeye çevrilmiş tüm nobelli yazarları okuyabilmek

      Sil
  5. Ben okumayanlardanım:-) Ama her zaman olduğu gibi ilgi çekici bir kitabın tanıtımını yapmışsınız:-) Teşekkürler öneri için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka okuyun Sezgin Bey çok şey anlatiyor

      Sil
  6. "Körlerin en kötüsü artık görmek istemeyen kördür."
    Bunu bir yere not almıştım. Son haftalarda alıntılarıyla birlikte en çok rastladığım ve okumayı aklıma koyduğum kitap. Senin de ifade ettiğin gibi tam da yaşadığımız şeyler. Kör olmakta epey yol almış olduğumuz gerçeği.
    Teşekkürler Sevkoz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece kendimizi yada yakınlarımızı görmekte üstümüze yok

      Sil
  7. Severek okumuştum bu kitabı. Distopya tarzı kitap seviyorum. Saramago'nun diğer kitaplarından da bazılarını aldım. Hatta İsa'ya Göre İncil'i okuyacağım önümüzdeki ay. :) Umarım o da güzel olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zor okunan bir yazar çok sık okuamıyorum ama bütün kitaplarını okuyabilmeli diledigik bir yazar

      Sil
  8. Geçtiğimiz senelerde okumuştum bu kitabı ama o korkunç dünyası olanlar hala aklımda,biz de zor dönemlerden geçiyoruz umarım bir gün bu günleri de geride bırakabiliriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Insallah bitse de uzun yıllar sonra neler yaşadık yaaa diyebilsek

      Sil
  9. Saramago'nun konuları insanı yakalayıcı oluyor genellikle. Körlük de öyleydi. Doğru dürüst paragraf ve noktalama işareti yokken başlangıçta tarzına alışması zor tabii ama okuduğumda beni sarmıştı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunması çok zor bir yazar o.konuda haklisin

      Sil
  10. Okuması zor olsa da çarpıcı bir kitaptı. "Görmek" de devamı gibi sayılabilir. Onu da öneririm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyacağım ama bugünlerin geçmesi lazım

      Sil
  11. Pandeminin başında okumuştum Körlük'ü ve tıpkı orada olduğu gibi bir sabah yok olup gitmesini dilemiştim coronavirüsün de. Çok sarsıcı bir kitap cidden ve aslında hepimizin su, elektrik, yemek gibi asgari ihtiyaçlarımız karşılanmadığında nasıl birer vahşi hayvana dönüştüğümüzü anlatması da cabası. Ve tüm yokluk haline rağmen o toplu tecavüzler... Midemi içinde bulundukları pislikten daha çok bulandırmıştı, okumaya ara bile vermiştim hatta... Körlük sevdim ya da sevmedim gibi bir sınıflamadan ziyade, okudum ve asla unutmamak üzere benliğime kattım türünde bir kitap benim için. Unutamam çünkü. Ve şu olağanüstü pandemi sürecini düşününce, ilerde körlük benzeri bir durumu yaşamayacağımızın garantisini kim verebilir ki? Dünya resmen fantastik bir yere dönüştü sonuçta, neden olmasın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle aynı şeyleri düşündüm. Açlık barınacak yer bulamamak insana her şey yaptırabilir. O kadar kotuluk arasında nadiren de olsa iyiler çıkabiliyor tek avuntumuz da bu. Dünyada iyiler de var

      Sil
  12. Şu sıralar bu kitabı okuyorum ve bitince de felsefe dersi için bir yazı yazmam gerekecek. Yazarın yazım tarzı gerçekten çok farklı, ilk sayfaları okurken sürekli ''Bu cümleyi kim söyledi şimdi?'' deyip aynı paragrafı ikinci kere okuyordum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alışınca sorun olmuyor ama ilk sayfalar sıkıntılı haklisin

      Sil
  13. Kitap Ağacı Adana grubumla beraber bu kitabı okuyup yorumlamıştık. Herkes çok etkilenmişti. Kitabın dili başta garip geliyor ama insan kısa sürede alışıyor. Bu kitabından sonra yazarın birkaç kitabını daha okudum, hepsi ayrı güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazar çok etkileyici bakış açısı çok farklı

      Sil
  14. Jose Saramago ile tanışalı şurda 1 ay var ya da yok ama yazının başlığını okuyunca heyecanla "aha benim adam" dedim hemen. O kadar hoşuma gitmiş ve etkilemiş beni. Belki biraz da yetiştiğimiz toplumun çabuk sahiplenen yapısından kaynaklanıyor tabii "aha benim adam" nedir koskoca Saramago'ya di mi?

    Kitabı çokmerak ettirdin..alacağım. Jose Saramago bir daha okumak istiyordum ama iyi bir öneriye ihtiyacım vardı açıkçası..çok güzel denk geldi.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bem de bu ay siparişime bir kitabını daha ekleyeceğim... bazı yazarların tüm kitaplarını okumak gerekli haklisin

      Sil
  15. saramago okudum birkaç tane, çok önemli yazar, biraz soğuk bulsam da devlerden yani, körlük, bunun filmi de var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında akdenizli daha sıcak olması lazim belki yazdıklarından dolayı soğuk geliyordur

      Sil
  16. Çok değerli bir arkadaşımın önerisiyle tanıdım saramagoyu. Üç kitabını okumuşum şu an elimde mağara var bir sonraki de bahsettiğiniz körlük.
    Burda karşılaşmam güzel oldu okumadan bilgi sahibi oldum. Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  17. Ben de Magarayi bitirip yazdim kisa zaman sonra yayinlayacagim. Saramago ozel bir yazar anlamasi kolay degil

    YanıtlaSil
  18. Fil in okudum ama bu kitabına daha sıra gelmedi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha çok okumak istiyorum ama kolay bir yazar değil

      Sil