Aşkın Bir Başka Hali 


Grup okumalarımıza devam ediyoruz, bu ay yerli bir yazarla Nobel Edebiyat Ödüllü yazarımız Orhan Pamuk'la onun en farklı romanıyla devam ettik. Farklı diyorum çünkü müzesi olan bir roman yada romanı olan bir müze var ülkemizde. Dünyada başka bir örneği var mı bilmiyorum ama İstanbul'da Çukurcuma'da bir müze var Masumiyet Müzesi, bu müze 2014 yılında Avrupa'da yılın müzesi ödülünü kazanmış bu roman o müzenin doğuş hikayesi aslında .





Müzenin ana sayfasında da yazdığı gibi Orhan Pamuk sevdiği beğendiği eşyaları müze için toplamaya başlar ve bu eşyalar üzerine Füsun ve Kemal'in hikayesini kurgular. Evet bu roman Füsun ile Kemal'in aşk hikayesi. Zengin, eğitimli ve yakışıklı Kemal'in nişanına bir kaç gün kala yeniden karşılaştığı uzaktan akrabası fakir Füsun ile yaşadığı ve yıllarını, hatta hayatını harcadığı bir aşk bu.

Aşkın bir garip hali aslında, takıntı yada kendi tabiriyle de hastalık olan hali. Sevgilisinin dokunduğu eşyaları alıp sakladığı ve bunları sonra müzesinde sergilediği bir aşk bu. Kavuşma , kavuşamama arasında giden her ikisin de bazen çok mutlu bazen çok mutsuz eden bir aşk. Ben bu duyguyu asla aşk olarak adlandirmam onu söyliyeyim bence tam olarak hastalik bu.

Beş yüz sayfaya yakın olan romanı okurken kimi yerlerde çok yorulduğumu kabul etmeliyim. Uzun uzun Yesilçam anıları ,sosyete davetlerindeki detaylar , bunlarin basinda, ama
ülkenin hemen hemen elli yılındaki tüm gelişmeleri aktarmış Pamuk Masumiyet Müzesinde.  Evet Kemal takıntılı bir adam ve bence hissettiği şeyi sadece aşk diye ifade edemeyiz ama Kemal sonuç olarak bir karakter romanda ve yazıldığı şekle saygı duymak gerekiyor. Beni rahatsız eden Kemal'in -bence- hastalıklı olması değil, romanın anlatıcısının sürekli okur yerine muzegezer hitabı kullanması oldu.

  Romanın en büyük eleştiri aldığı kısımlardan biri de ilk sayfalarda yer al cinsellik ve bekaret ögeleri ki, ben de bu kadar üzerinde durulmasına gerek var mıydı dedim kitabı bitirdiğim zaman.

Orhan Pamuk ya çok sevilir ya hiç sevilmez ortada duran azınlıktır yazara karşı ben ortada kalanlardanım. Kolay okunamayan, anlaşılamayan bir yazar ama ben hem aldığı ödülle hem de müzesiyle ülkemiz için önemli biri olduğunu düşünüyorum.

Çok harika mutlaka okuyun diyeceğim bir roman olmasa da bir müzenin dogusunu anlatmasi ilgi çekici 

Sevgiler,
Sevim

26 Yorumlar

  1. Henüz hiç Orhan Pamuk okumadım.
    Böyle bir müze olması yani ismi hakikaten ilginç. Çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. istanbula gittiğin bi vakit git abla sen de

      Sil
  2. bu müzeyi çok seviyom yaa. ama orhan pamuk kurgu romanları uykumu getiriyor. hiç giremedim havasına :) kurgu dışı kitaplarını çok seviyom. istanbul, nostalji, günlük, filan. kendisinin edebi kişiliğini de çok seviyom. politik kişiliği sıkıcı, romanları gibi kikiriki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. politik kişiliği garip bence de ama romanarı okumak çok zor hakket

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Pamuk'a karşı insanlar okumam yada ne yazsa okurum :) diye ayrılıyor

      Sil
  4. Cinsellik ve bekaret bölümü gerçekten gereksiz olmuş. Ben de Pamuk'a karşı ortada duranlardanım. Bilgilendirici bir yazı olmuş, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. olmasa kitapta bir şey eksilmezdi o zaman olmasına ne gerek var

      Sil
  5. Masumiyet Müzesi'nin gerçekte var olan bir müze olduğunu bilmiyordum ben. Bilgi için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çukurcuma 'da. kitabı okuyunca yazar için müzenin daha önemli olduğunu hissettim

      Sil
  6. Bu müzeyi gezmenin verdiği gururla ehem ehem! :)
    Kitabı okumadım ama Pamuk’un Kara Kitap romanını okudum... Dediğiniz gibi ağdalı aynı zamanda da bence sihirli bir dili var sevmiştim, teşekkürler hatırlattığınız için o ilk sayfalardaki muhabbeti merak ettim şimdi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gezmek istiyorum ben de istanbul'a ilk geldiğimde aklımda

      Sil
  7. dediğiniz gibi seveni çok seviyor sevmeyeni nefret ediyor, siz de ortada iseniz azınlıktasınız:)) paylaştığınız için teşekkür ederiz, keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bazı yazarlar böyle çok garip gerçekten

      Sil
  8. Kitabı geçen sene de okuma listeme almıştım ama nedense hep erteledim. Bir şeyler okumamı engelliyor sanki... Bir de bu kitabı alana müzeye giriş indirimlimiydi öyle bir şey vardı sanki.

    Bu arada güzel bir tanıtım yazısı olmuş, ellerine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müze bileti içinde, okursan yorumunu bekliyorum ben kesinlikle ortadayım ne çok beğendim ne de beğenmedim kararsızım

      Sil
  9. Cevdet Bey ve Oğulları çok güzeldir.

    YanıtlaSil
  10. Yazarın Türkçesenin yetersizliği ile ilgili çok fazla eleştiri var

    YanıtlaSil
  11. Orhan Pamuk'un kitapları hep sıkıcı gelmiştir bana nedense

    YanıtlaSil
  12. Yazardan okuduğum ilk kitap buydu. Okuyalı yıllar oldu. Ben sevememiştim maalesef. Bu nedenle yazarın başka bir kitabını okumadım ama Benim Adım Kırmızı'yı merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim Adım Kırmızı çok daha farklı, daha masal gibi...

      Sil
  13. Uzun zaman önce okumuş, çok da sevmemiştim.Yıllar sonra aşk söz konusu olduğunda aklıma hep bu takıntılı ilişkinin gelmesini de yazarın gizli etkisine bağlıyorum.

    YanıtlaSil