Bir Varmış Bir Yokmuş - Gölgesizler


Blog yazılarında çok sık karşıma çıkmasada, sosyal medyada ve kitapçılarda en çok gördüğüm isim Hasan Ali Toptaş. Neden bilmiyorum okumaktan ısrarla imtina ediyordum, üstelik hakkında yazılanlar hep 'muhteşem' , 'harikulade' gibi olduğu halde. En son instagram arkadaşlarımdan Ayla 'da çok övünce okumaya karar verdim yazarı ve ödüllü romanı olan Gölgesizler' i seçtim. 

Çok fazla sayıda baskı yapmış, kapağı da değişmiş zamanla romanın. Ben kendi okuduğum eski baskının kapağını daha çok beğendim açıkçası, romana daha uygun gibi geldi.




Gölgesizler, gerçeküstü bir roman, postmodern tarzda yazılmış. Varlık yokluk, hiçlik gibi kavramları arasında geziyor.

Köyden bir anda kaybolan Berber Nuri, yıllar sonra kaybolan genç kız Güvercin bir yanda anlatılırken, bir yanda da şehirde bir başka berber dükkanında bir hayat akıyor. 

Kahramanlar gerçek mi, yoksa hayal mi, varlar mı , yoklar mı anlaşılmıyor, hangi, zaman şimdi, hangisi geçmiş yada geçmiş mi düş mü bilemiyorsunuz.

Kolay anlaşılan bir dille yazılsa da, Gölgesizler de konuyu anlamak pek öyle kolay değil. Yada bu tarz edebiyatı ben sevmediğim için bana da çok zor gelmiş olabilir, bilemiyorum. Çünkü ne yazık ki öyle bir huyum var, Sevmediğim bir konuyu asla anlamıyor ve öğrenemiyorum. Beynim bana engel oluyor bu konuda. Lise son sınıfta türev ve integrali hiç sevmemiş, bir bir zorlukta ite kaka geçmiştim o konudan, üniversite de nasıl bir mantık güdülmüşse işletme öğrencilerine de aynı konular vardı. Ve ben birinci sınıf matematik dersini, dördüncü sınıfta diğer hocalarında araya girmesiyle zar zor geçebilmiştim. Finansal matematik dersim seksen doksan civarındayken, türev integral yirmi beş otuzlarda dolaşıyordu, tek neden ilk başta bu konuyu sevmememdi. İşte bu romanda da aynı şeyle karşılaştım, gerçek üstü tarzı sevmediğim için, kitap bitene kadar anlayamadım konuyu. Şükür ki son sayfa da anladım. 

Ne yazık ki sevmedim romanı ama Türk Edebiyatının bu önemli kalemini ,özellikle post modern tarzı, soyutluğu seven herkese tavsiye ederim

Sevgiler
Sevim.

22 Yorumlar

  1. Merhaba Sevkoz. Yazar hakkında "Kitap/Yazar Önerisi" başlığı altında bir paylaşımda bulunmuştum daha önce ben de. ""Geçmiş şimdi Gelecek" adlı eserini ödüllü eserinden daha çok beğendiğimi söylemeliyim.

    YanıtlaSil
  2. Ya zaten yazarın Turkçesi çok kuvvetli, sorun tamamen bu romanın tarzında olduğu için benim açımdan diğer kitaplarının iyi olacağını düşünüyorum

    YanıtlaSil
  3. Ben de henüz okumadım Hasan Ali Toptaş'ı. Ama deneyeceğim.

    YanıtlaSil
  4. Hiçbir eseriyle tanışma fırsatı yakalayamadım;belik bundan sonra;teşekkürle SevKoz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevenler çok seviyor yazarı bir şans verin belki seversiniz

      Sil
  5. bir iki kitabını okumak istiyorum bakalım belki severiim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani yakın zamanda okumam ama ben de okuyacagim

      Sil
  6. Soyut olayını ben de sevmiyorum.

    YanıtlaSil
  7. Canım listemde ama henüz alamadım. Güzel kitaba benziyor. İnşallah sıra gelecek :)

    YanıtlaSil
  8. benim de bir türlü okuyamadığım yazardır kendisi... hayl kırıklığı yaşamaktan korkuyorum belki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız ben gerçekten büyük hayal kırıklığı yasadim

      Sil
  9. objektif ve net yorum gibisi yok

    teşekkürler samimiyetle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fikirlerimi açıkça ama yazara da saygı çerçevesinde yapmaya çalııyorum

      Sil
  10. Bence yazarın bir kitabını daha okuyup karar vermelisin. Tercihini Kuşlar Yasına Gider'den yana kullanmanı önerebilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. o kitap içinde bir çok kişi satış kaygısı ile yazılmış şeklinde yorum yapmış kafam karıştı gerçekten Şule

      Sil
  11. Postmodern tarzda yazılmış romanları okumak kolay olmuyor. Çok dikkatli okumak lazım. Çeşitli olaylara göndermeler yapılıyor, iç içe geçmiş olay örgüleri, karışık kurguları var. Bilgilendirmeniz için teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sanırım ben sevmediğim için tarzı zorlandım ...

      Sil
  12. Ben de bu akşam D&R da elime aldım, sonra geri bıraktım. Belki bir gün okurum. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok tereddüt ederek almıştım.cok büyük hayran kitlesi olan bir yazar saygım sonsuz ama bu tarzı ben sevemedim

      Sil