Eşitlik Üzerine -  Türkü Söylüyor Otlar


İlk defa bu kadar uzun süre bloga yazamadım, çok büyük eksiklikmiş onu farkettim, ama inanın çok yoğundum, işlerimi yoluna koyduğum ilk gün yazımı yazıyorum.

Yine bir Nobel Edebiyat Ödüllü yazar, üstelik bir kadın yazar Doris Lessing okudum. Lessing'in ilginç bir özelliği var Nobel Edebiyat Ödülünü kazanan en yaşlı kişi, tam seksen sekiz yaşında bu ödülü almış, hayatta hiç bir şey için geç değildir tezinin en önemli örneği bence, insan çabalarının karşılığını bir şekilde mutlaka alıyor.  Lessing İngiliz asıllı ancak hayatının bir bölümünü Rodezya ( Zimbabve) de geçirmiş. Tani insan Güney Afrika 'da hayatını geçirince siyahilerin dramını çok daha derin hissedebiliyor, Lessing'de ilk romanı olan Türkü Söylüyor Otlar romanında 'siyah insanlara' 'beyaz insanların' davranışını anlatmış.



Roman, yaşadığı çiftlik evinde ölü bulunan Mary Turner'ın gazetede yer alan ölüm ilanı  ve onu öldürdüğünü itiraf eden zencinin tutuklanması ile başlıyor. Olaya el atan polise ifade verecek ilk kişi, Mary'nin kocası Dick'in aklını kaçırmış olması nedeniyle  çiftlik işlerine yardımcı olan genç çocuktur. Bütün gerçeği anlatmak ister ama ne polis ne çiftlik komşuları onu dinler. 

İşte roman Mary'nin çocukluğundan başlayarak öldüğü güne kadar olan hayatını işliyor. Sorunlu bir çocukluğu olan Mary ; anne babası ölünce özgür bir hayat sürmektedir, ancak tüm akranları evlenmesine rağmen o otuzu geçmiş ve hala bekadır. Bunun baskısı ile karşısına çıkan ilk erkek olan Dick ile evlenir, Dick oldukça fakir bir çiftçidir. Ve Mary kırsalda hiç bilmediği bir hayat ile karşılaşır, siyahi yerli uşak ve çiftlikte çalışan diğer siyahi yerliler. Bunlar ile olan mücadelesi ve onlara karşı olan nefreti hayatını daha da zorlaştırır. 

Okudukça, sayfaları çevirdikçe insanoğlunun ne kadar acımasız, ne kadar 'kötü' olduğunu görmek çok içimi acıttı. Her toplumda insanları ayırıyor, küçümsüyor  hem mutsuz edip, hem de mutsuz oluyoruz. O yüzden Türkü Söylüyor Otlar , her toplumun her yaş grubunun okuması, anlaması ve hazmetmesi gereken bir roman. Ön yargılarımızı kırıp, herkese eşit mesafede olmayı öğrenmedikçe mutlu olma, huzurlu olma şansımız yok çünkü...

Okuyun derim ben, hem muhteşem bir kadın yazar tanımış olursunuz hem de Mary Turner gibi davrandığınız anları keşfeder belki değişmek isterseniz

Sevgiler
Sevim...

28 Yorumlar

  1. Çok hoşuma gitti konusu. Buna benzer pek çok film izlemiştim ekranda, sinemada. Bu konular hep işlensin ki, ırkçılık son bulsun. Emeğine sağlık güzel kardeşim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya insanlar kötü kalpli olmasa keşke

      Sil
  2. Doris Lessing'i çok severim bu kitap da çok uzun süredir listemde bir türlü sıra gelmedi hatırlattınız iyi oldu:) Elinize sağlık sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kışın Altın Defter okuyacağım :)

      Sil
    2. Altın Defter'i çok sevmiştim ama salim kafayla okumak gerek:) yazarın Mara ile Dann isimli kitabı da çok güzeldir.

      Sil
    3. Duymamıştım bu kitabı o zaman önce onu okuyayım

      Sil
  3. Sayende yeni bir yazar, yine güzel bir kitap keşfettim. Aldım listeye :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşfe geç kalmışız.. Altın Defter adlı romanı da çok önemli

      Sil
  4. Uzun zamandır bir tavsiye üzerine okuma listemde olan bir kitaptı. Sizin de tavsiyenizi dikkate alacağım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli bir kitap olarak kalacak hafızanızda

      Sil
  5. Nobelli yazarları okuyacağım deyip hedefinde bu kadar hızlı ilerlemene hayranım. Beğenerek takip ediyorum :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ama kendime fazla hedef belirliyorum sanki
      Şimdi de tarih veya felsefe okuma hedefi belirledim

      Sil
  6. Özledik seni yav 😀 Arayı açma bu kadar

    YanıtlaSil
  7. Kitabın ismi çok güzelmiş yalnız, bir yerde görsem mutlaka dikkatimi çekerdi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen böyle güzel kitaplar gizli kalıyor

      Sil

  8. İlginç geldi;ilginç,zengin ve zevkli;teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim umarım okur ve seversiniz

      Sil
  9. Doris Lessing'in yazı dilini çok başarılı buluyorum. Resmen içinde kayboluyor insan.
    Bu kitap da ilgimi çekti. Hemen o meşhur not defterime kaydediyorum.
    Önerin için tekrar teşekkürler

    YanıtlaSil
  10. lessing çok iyilerden tabisideeee :)

    YanıtlaSil
  11. Ben bu kitabı ingilizce olarak okumuştum ve çok beğenmiştim.Ön yargılarımız hayatımızı ve çevremizdekileri çok olumsuz etkiliyor, ön yargılarımızdan kurtulmak çok kolay değil ancak törpüleyebiliriz. Sınav konusunda sonsuz başarırlar, ben başaracağına inanıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef kolay kırılmıyor o ön yargılar

      Sil