Hayyaller - Toza Sor


Ahh nasıl pişmanım hemde nasıl... Bunca yıl John Fante okumadığım için, hatta adını bile bilmediğim için, Arturo Bandini ile tanışmadığım için... Charles Bukowski' ye ilham olmuş bu yazar neden ülkemizde tanınmaz ki.. Sevgili Derya olmasaydı eğer Toza Sor okumamış, bu kaleme hayran olmamış ve bir parçası eksik kalmış biri olacakmışım, şimdi anlıyorum.

John Fante için yeraltı edebiyatı yazarı deniyor, önce nedir bu yeraltı edebiyatı kısaca yazayım, sonra kitaptan da bahsedeceğim. Alkol, seks, küfür uyuşturucu, suç, işsizlik, evsizlik gibi konuları ele alan edebiyat türü bu... Bukowski'nin o benim tanrım dediği John Fante'nin aslında seri olan Bandini hikayeleri de bu türde işte , ama içinde tek bir kelime bile küfür yok biraz temiz bir yeraltı edebiyatı sanki 






Toza Sor ; Colarado 'lu evini terk etmiş , yirmili yaşlardaki Bandini'nin Los Angeles 'da ki hikayesi . Tek bir öyküsü dergide yayınlarınca kendini fazlasıyla önemseyen parasız yazar adayı günlerini sadece portakal yiyerek kötü bir otel odasına geçirmektedir. Eline ne zaman para geçse son sentine kadar har vurup harman savurmakta, kendince mutlu olmaktadır. 

Yine böyle günlerden birinde tanıştığı güzeller güzeli Meksikalı barmen Camilla aklını başından alır. Kız o kadar çekici o kadar güzel ve o kadar esmerdir , kendisi ise o kadar beyaz ve kadınlar konusunda bir o kadar tecrübesiz. Bir gece ansızın kapısına gelen Vera ve büyük deprem tanrıdan vazgeçen Bandi 'nin aklını iyice karıştırır. Her şeyi ama her şeyi yazmaya devam eder. Çünkü dünyanın en büyük yazarı olacağına inancı tamdır. Birde her şart ve koşulda Camilla 'yı sevmeye devam eder, hemde çok güzel sevmeye...

Yaklaşık yüz elli sayfalık bence efsane bir roman, kelimeler  yüz metre koşusuna çıkmış gibi bir hızda ilerliyor, sizi sürüklüyor kopamıyorsunuz, elinizden bıraksanız Bandini' yi özlüyorsunuz. Bu arada bir dörtlemenin üçüncü kitabıymış ben ilk iki kitabı okumadım ama karakterin geçmişini ilk bir kaç satırda anladığınız için bu sorun olmuyor bence.  Başka yorumlarda da yazmışlar çeviri harikulade tek kelimeyle Avi Pardo muhteşem ötesi bir işe imzasını atmış, tek bir kelime için bile bu burada olmamış diyemedim.

Tatil için son hazırlıklarını yapanlar, bavulunda bir kitaplık yeri olanlar, kumsalda ben ne okusam ki diyenler size söylüyorum hemen en yakın kitapçıdan Toza Sor alın, çok seveceksiniz. 

Ben şu an  tüm John Fante kitaplarını bir an önce okumak için sabırsızlanıyorum.

Sevgiler
Sevim

18 Yorumlar

  1. O kadar beğeniyle söz etmişsin ki yazarı ve kitabı duymamama rağmen okuma listeme aldım. Yalnız Toza sor bir serinin 3.kitabıymış haberin olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet öyleymiş ama ilk kitap baskısı yok sahaflardan bulacağım artık 2. Var onu da hemen alacağım ama yazar ilk sayfada geçmişi özetleyivermiş anlıyorsun kahramanı hemen

      Sil
  2. Bu yazı üzerine listeme eklemesem olmaz tabii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay nasıl hiç duymamışım pek üzüldüm

      Sil
  3. Yeraltı edebiyatı türünü ilk kez duydum canım, normalde sözünü ettiğin seks, küfür vs. pek sevmem ama o kadar methetmişsin ki, alıp okumak istiyorum. Vardır bir bildiğin senin.:)
    Eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ablacım inan hiç küfür ve seks yoktu nasıl yer altı edebiyatı demişler bilmiyorum

      Sil
  4. İçeriğindeki argo ve cinsellik temaları nedeniyle yeraltı edebiyatına mesafeli ve seçiciyim. Ancak, yazınız hiç duymadığım bu yazar ve kitap hakkında merak uyandırıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla bu çok temiz bir yeraltı edebiyatı.. Bende bu kadar ünlü bir yazarı neden duymadım şaşırdım

      Sil
  5. Ah Sevim Abla, ben de severek okumuştum bu kitabı ve diğerlerini, senin de okumuş ve sevmiş olmana sevindim. Ben hepsini şehir kütüphanesinden alıp okumuştum orada var, eğer bulamazsan diğer kitaplarını oradan alıp okuyabilirsin.
    Bir an önce oku, onları da çok seveceksin :) (Tabii kütüphanemiz açılırsa! Hala tadilat bitemiyor..)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef 1 yılı geçti hala ne zaman açılacak belli değil, çok kızıyorum artık

      Sil
  6. fante çook severim. toza sor en ünlü romanı. bir sürü var daha parantez yayınlarında. bandini romanları da çok tabii. ivit bukowski ona hayran ve kitaplarının yayınlanmasını o sağladııı. bukowski de iyi. şiirleri, öyküleri, romanları var. o en çok şiirlerini seviyomuş, bense roman ve öykülerini seviyorum. kendine pis moruk diyor, çok geç yaşta meşhur olmuş. onun kahramanı da chinaski yani kendisi :) bukowski ve fante yeraltı edebiyatı diye geçiyor bizde ivit ama aslında onlar yeraltı değil. yeraltına yakın duruyorlar sadece. yeraltının yazarları ile de yakın değillermiş. kerouac, ginsberg, burroughs ile aynı tarz yazmıyorlar. fante ve bukowski yeraltı değil de daha çok amerikanın arka yüzünü yazıyorlar. amerikan rüyası olmayan amerikayı :)

    YanıtlaSil
  7. Fante işsizlik parasızlık üzerinden yazmış gerçekten çok sevdim keşke daha önce okusaydım dedim

    YanıtlaSil
  8. Bu anlatımdan sonra alıp da okumamak olmaz zaten :) Ben de duymamışım adını aslında bir yandan da böyle duyulmamışları keşfetmek çok güzel bir his uyandırıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet böylesi çok zevkli aslında çok ünlü biri ama biz ülkemizde hiç tanımadan yaşıyoruz ne kötü ama tanıyınca da ne mutku

      Sil
  9. O kadar güzel anlatmışsın ki bunu okumamak olmaz diyorum Kitap listemi en çok senin yazıların şekillendiriyor. Yaz günü gripten muzdarip ben, yataktan kalkıp D&R can çekişirken bir uğramak isterdim.

    YanıtlaSil