Ehlileştirmek Bağlar Yaratmaktır...

Belki 3. belki 4. okuyuşum Küçük Prens kitabını. Bu defa yorumunu da yapacağım için daha sakin okumak istedim. Ama yüzlerce, hatta binlerce yorumu yapılan , sosyal medya hesaplarında alıntıları olan bu kitabı anlatmak, yorumlamak öyle zor ki... 

Ne yazsam bir şey eksik kalacak anlatmak için. Yetmiş beş yıl önce yazılmış bir kitap, 250 farklı dile ve lehçeye çevrilmiş, milyarlarca satmış. Kim almış öncelikle çocuklar mı, yoksa biz garip büyükler mi bilmiyorum. Okuyanlar ne anlamış, ne hissetmiş merak ediyorum aslında...





Bence Küçük Prens ; kişisel gelişim kitaplarının atası. ' size bu satırları 15 odalı havuzlu malikanemde yazıyorum. Bundan 5 yıl öncesine kadar karnını zor doyuran bir memurdum ama içimdeki güce güvendim ' diye başlayan kişisel gelişim kitapları değil ama... 

Konuyu biliyorsunuz;  Sahra çölü üzerinde uçarken, uçağı arıza yapınca çöle zorunlu iniş yapan ve burada küçük prensle karşılaşan ve onun hikayesini dinleyen yazarımızın, bu küçük dostundan ayrılışının hüznünü azaltmak için altı yıl sonra bizimle dertleşmesi...

Küçük Prens kendi gezeninde çiçeğine küsmüş ve bir yıl önce yolculuğa çıkmış, dünyaya gelene kadar altı gezegen daha gezmiş ve hepsinde birbirinden garip  büyüklerle karşılamış işte bu karşılaştığı garip büyükleri anlatırken; hayatı sorgulatıyor bize.

Kral, kendini beğenmiş, alkolik, iş adamı, fenerci, coğrafyacı ve dünyada karşılaştığı güller , tilki hepsi bir şeyler anlatıyor büyüklerin dünyasına dair.

Ben her seferinde olduğu gibi yine en çok tilkiyi sevdim. Tilki gönül bağını simgeliyor. Sevdiklerimizi, dostlarımızı, ailemizi, hayatımıza değmiş olanları . Gönül bağı kurduğumuz canlıları , sokakta beslediğimiz kediden, evimizde ki köpeğe , saksıdaki çiçeğe, bir zamanlar aşık olduğumuz kişiden, lisedeki sıra arkadaşımıza... 

Biliyorum hepiniz tüm sosyal medya hesaplarında milyon kez gördünüz bu sözü ama; ehlileştirdiğin (bağlandığın) herşeyden sorumlusun ömrünün sonuna kadar... sözü kadar anlamlı bir söz yok sanırım hayatta.

Yorumu bitirmeden; küçük prensin geldiği  Asteroid B612 gezegenini  ilk keşfeden ünlü Türk bilginin kıyafetini değiştirten kişi önder mi, diktatör mü ; yazar nasıl yazdı, çevirmen nasıl çevirdi konusunda tartışmalar için de bir iki satır yazayım.

 Benim okduğum çeviri Azra Erhat çeviris ve o ; önder olarak çevirmiş ancak kitapta 1920 yılında kıyafet yasası çıktığı yazıyor. Ülkemizde ki kıyafet devrimi 1925 yılında olmuş o nedenle hepsi yazarın kendi hayal gücü de olabilir, ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk kastedilmemiş olabilir. Ayrıca yazarın burada kastı ; böylesine önemli bir bilgini tüm dünyanın kıyafeti kötü diye dinlemeyerek yıllar sonra aynı kişiyi modern kıyafetlerle gördüğü zaman dikkate almasının ne büyük hata olduğu. Türkiye'de ki kıyafet devrimi ile ilgilendiğini sanmıyorum Fransız yazarın. 

Mutlaka okuyun dememe gerek yok zaten okudunuz ama hazır bayram tatili gelmişken, mesai ve okul yokken yeniden okuyun bence..



Sevgiler
Sevim


31 Yorumlar

  1. Çok güzel bir paylaşım olmuş bu. En sevdiğim kitaplardan.Tebrikler👏👏👏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler.. Küçük Prensi büyükler daha çok seviyor sanki

      Sil
  2. ben çok eski yayınını küçükken okumuştum. Saman kağıta basılmış. Hatta bir kaç sayfası eksikti. Bu sene büyük oğlum yeni baskısını alıp, okudu. Bende bu yaz çocukları parka götürdüğüm zamanlarda okumak istiyorum. Birde beyaz diş var. Aynı şekilde parkta okumayı düşündüğüm kitaplardan biri.
    Bu arada anlatımını çok sevdim. Sanırım ben yazsam bu kadar etkileyici yazamazdım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayy çok teşekkür ederim. Severek okuduğum kitapları severek yazıyorum sanırım. Yaz tatilinde bence de süper fikir hem oğlunla da tartışırsınız bakalım neler hissetmiş o

      Sil
  3. Benimde sevdiğim kitaplardan 😊 kaleminize sağlık ...

    YanıtlaSil
  4. Okumaktan bıkmadığım , her okumaya başladığımda bana yeni şeyler katan güzel kitap.:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her yaşta ayrı bir heyecan Küçük Prens

      Sil
  5. Ben de 50 yaşında bir kez daha okuyacağım

    YanıtlaSil
  6. Hem çocuğum hem de kendim severek okuduğumuz bir kitaptır Küçük Prens. Sizin de söylediğiniz gibi büyükler daha çok seviyor sanki Küçük Prens’i

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçinde ruhumuza işleyen bir yön var bence

      Sil
  7. Oğlumun kitaplığında var bu kitap ama kendi okuyacaklarımdan ona sıra gelmedi bir türlü..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka okumalısın, zaten sakin kafayla başına oturursan bir kaç saatte okursun.. Ve eminim seversin

      Sil
  8. Oğlumun ısrarla okutmak istediği kitap. Ama henüz fırsat olamadı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vallaha haklı... Bayram tatili belki fırsat olur

      Sil
  9. Her elime aldığımda yeniden okurken buluyorum kendimi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben tekrar okumayı 50de yapacağım.. Bakalım o zaman ne hissdeceğim

      Sil
  10. Ne zaman kendimi kötü hissettsem, umutsuz hissetsem hemen açar okurum. Tekrar yeşertiyor sanırım umudumu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bağlanma sevme istediği uyandırıyor insanda

      Sil
  11. Çok önemli bir eseri hatırlattığın ve teşvik ettiğin için kutlarım seni Sevkoz. Nice mutlu bayramlar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu bende okuyayım diye düşündürdüysem...
      Mutlu Bayramlar

      Sil
  12. ayy, pal sokağı, momo ve bu kitap. en sevdikleriiim :)

    YanıtlaSil
  13. Ben Küçük Prens'i yetişkin halimle birkaç yıl önce okumuştum. Bence çocuklardan çok yetişkinlere hitap eden bir kitap. Çok güzel olsa da son zamanlarda o kadar ön planda ve her yerde ki biraz bıkmış olabilirim :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef bookstagram arkadaşlar sadece fotoğrafını kullanmak için yüzlerce değişik konsept yapıyorlar altına da kitaptan tek bir cümle yazıp post haline getiriyorlar ne yazık ki kitabın yüzü eskiyor

      Sil
  14. Her okuduğumda bana farklı hissettiren kitap. Kitapçıda kapağını görmek bile gülümsetir, bir tanıdığı anmak gibidir her daim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ara ara okumamız gereken kitaplardan bence de

      Sil
  15. Çok güzel bir yorum olmuş ama Atatürk'le ilgili olan kısmı bilmiyordum öğrendiğim iyi oldu,teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer elinde varsa başka bir çevirisi kontrol et istersen, gezegeni keşfeden Türk 'ün kıyafeti değiştiren için bakalım senin kitapta nasıl çevirilmiş

      Sil
  16. En sevdiklerimden:)geçen gün oğlumla beraber tekrar okudum.Bence herkes okumalı:)

    YanıtlaSil