Vakit Nedir? - Saatleri Ayarlama Enstitüsü


Geçtiğimiz yaz bir gazetenin Türk Edebiyatının en iyi 100 eseri içinde 3.sıradaydı Saatleri Ayarlama Enstitüsü. Sağlam bir Türk Edebiyatı okuyucusu olarak geç kalmış olsam da nihayet okuyabildim bu dev eseri...

Beni en mutlu eden 1961 yılındaki ilk baskısını okuyabilmekti. İlk baskılar oldukça pahalı oluyor, şansıma kütüphaneden ulaştım 57 yıldır elden ele dolaşan bu kitaba... 1 haftalık ödünç alma sürem de sapsarı olmuş yapraklar ile çok mutlu vakit geçirdik. Benden önce kaç kişi okudu, kaç ev dolaştı acaba bu kitap diye de sık sık düşündüm. 

370 sayfaydı  benim elimdeki baskı ama puntolar biraz küçük o yüzden biraz yoruldum. Bir de -ben çok severim - düzeltmesiz, günümüz Türkçesine çevrilmemiş bir basım olduğu için bu kelimelere yabancı olanlar yeni baskılarından okuyabilirler.



Saatleri Ayarlama Enstitüsü kurucusu Halit Ayarcı'nın ölümü ve enstitünün kapatılması üzerine anlatıcımız Hayri İrdal hayatını yazmaya karar verir. Çocukluktan, ilk gençlik yıllarından dostları Seyit Lütfüllah, Abdülselam Bey ,Doktor Ramiz ve bu kişiler sayesinde tanıştığı diğer kişiler romanımızın kahramanları...

Hayri İrdal 'ın Halit Ayarcı  ile tanışana kadar hayatı hayat değildir. Yarı aç yarı tok, yıkık bir evde eşi çocukları ile, yamalı giysiler içinde bir hayattır bu. Psikanalizci Doktor Ramiz onu hem tedavi etmekte hem de arkadaşlık etmektedir. Bir gün  onunla -Halit Ayarcı - velinimeti ile tanışınca bir anda hayatı değişir. Birlikte kurdukları enstitü ile saygın bir çevre bile edinirler... Her güzel şeyin sonu olduğu gibi Enstitüde geçen bu parlak günler, tasfiye ile son bulur.

Büyük bir dolandırıcılık olayını, halkın acziyetini,cehaletini tam tabirle 'ağlanacak halini'  kahkaha artırarak anlatmış Tanpınar... Devlet bütçesinden, ayarsız saatleri nedeniyle halktan kesilen cezalardan beslenen bu enstitü eninde sonunda çöküyor. Ama halkın ve tabiki en önemlisi Hayri İrdal'in kendi uydurdukları bu yalana nasıl inandıkları romanı bu kadar eşsiz kılmış.

Üzüm sever Ahmet Zamani hazretleri nin hayatını anlatan romanı yazma çabaları, Doktor Ramiz in zorla gördürtmeye çalıştığı rüya ve İspiritizma (ruh çağırma) Cemiyeti ile ruh Murat en çok güldüğüm bölümler oldu.

Başlarda da söylemiştim günümüzde kullanılmayan Terakki, Binaenaleyh,Bittabi,Bilakis gibi kelimeler çok sık kullanılmış. O kısımları ayrıca sevdim.

Okuduğum yorumlarda pek çok kişi hayatımı değiştiren roman olarak nitelendirmiş Saatleri Ayarlama Enstitüsü nü.... Ben bu tanımı kullanamam ama yine de okuduğum en iyi romanlardan elbette....

1961 den bu yana yani geçen 57 yılda nasıl hiç değişmediğimizi gördüm. Bugün saatiniz ayarsız olduğu için 1 TL ceza kestik diye dolandırılma yöntemi olmasa da, çok daha basit bir yöntemle kaldırılacak kişiler (kombi bakım merkezi, kimliğini terör örgütünün elinde gibi) kişiler var. Ve bu işi yapan pek çok Halit Ayarcı' lar....

Yaptığımız işe inanmamızı ve hayal ürünü bile olsa da,inancın başarıyı getirdiğini anlatan bu romanı illaki okuyun

Sevgiler
Sevim









26 Yorumlar

  1. Ben de hâlâ okumadım bu kitabı, anneme bir sorayım bakayım onda var mıymış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de okumaya geç kalmıştım, piyasada bulamadığım kitapları ya kütüphaneden arıyorum yada nadir kitap sitesinden sahalardan alıyorum. Hem daha hesaplı hem de ikinci el seviyorum

      Sil
  2. Severek okuduğum bir kitaptı. Bende okumakta geç kalanlardanım. Zira bir kaç ay önce okuyup, blogda yazmıştım. İlk baskısını okumak ayrıcalık olsa gerek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumuzu okudum bende benzer şeyler düşünmüşüz. Ben gerçeklerin acı yüzünü daha çok seviyorum sanki.. O yüzden toplumun cehalet ve özenti gerçeğine gülmek iyi geldi bana

      Sil
  3. Yıllar önce okumuştum ( yaş ilerleyince böyle oluyor ), eski bir aşinayı görmüş gibi oldum :)

    YanıtlaSil
  4. Ben de pek genç sayılmam 🤣

    YanıtlaSil
  5. Yıllar önce okumuştum bu kitabı. Bir an tekrar okumak istedim. Emeğinize sağlık... Bu arada büyük blog takip etkinliğinden geldim. Bize de beklerim.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı kitaplar tekrar okunmayı hakkeder bu da onlardan

      Sil
  6. heeey bunun radyo tiyatrosu var nette, yutupta, sesli yaniii, birçok kitabın vaaar çok güzeeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çocukken annemle hep dinlerdik radyo tiyatrosu.. Bak bunu hemen dinleyebilirim

      Sil
  7. panelden ayarlara girip blogun saatini değiştirseneee. gmt 2 istanbul mu ne öyle bişi oluyoduuu :)

    YanıtlaSil
  8. bir türlü okuayamadım gitti. okuyacak o kadar çok kitap var ki, sıra getiremiyorum bir türlü...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu sene başında 100 kitaplık bir liste yaptım 2 aydır hiç bozmadan o listeden gidiyorum..

      Sil
  9. Merhaba Deep ten geliyorum. İyi ki de gelmişim. Takipteyim. Sevgilerimle :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep ne güzel şeylere vesile oluyor dimi bende hergün okuma listeme bakıyorum kim ne yazmış diye

      Sil
  10. Yıllardır ününü duyduğum bu eseri bir türlü okuyamadım, ilk fırsatta alacağım. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  11. Bazı kitapları bir daha okumayı seviyorum. Bu da onlardan biri. Bu yaz bir daha okuyabilirim. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sizin gibiyim bazı kahramanları özlüyorum resmen

      Sil
  12. Çok güzel bir yazı olmuş hep görüp deokuymadığım kitaplardan :D bide keşke hep Abdülhak Hamid Tarhan la karıştırmasam :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın ama ya çok benziyor isimler

      Sil
  13. Henuz okumamama ragmen cok sevecegimi dusunuyorum bu kitabi nedense. Okuyup bitmesin diye hep erteledim ama bu sene icinde okumak istiyorum artik. Kitabin icerigi ile ilgili olan kisimlari atladim bu yazida, kitabi okuduktan sonra donup bakacagim :)

    YanıtlaSil
  14. Radyodan Arkası Yarınları takip ettiğimiz zamanlarda yayınlanmıştı. İlginç konusu o zamanlardan aklımda kalmış. Şu ara da oğlumun okulundan inceleme ödevi olarak verilmiş bu kitap. Birlikte okuyup değerlendireceğiz artık :) Yerli romanlar arasında, üzerinde en çok tartışılan ve incelenen esermiş bu arada.O anlamda da çok değerli bir kitap bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa o zaman okuyunca yorumunuzu yazarsanız çok sevinirim birçok blog yazarından farklı benim yorumum. Çoğu Avrupa Anadolu kıyası modernleşme çabaları diye yorumlamış ama bence baskın olan dolandırıcılık

      Sil