En Büyük Aşk Vatan Aşkı -Elveda Güzel Vatanım 


Ahmet Ümit denilince hemen hemen hepimiz 'Komser Nevzat' diyoruz sanırım. O karmaşık cinayetler içinde tarihin derinliklerinde gezeriz her romanında. Ama bu defa sadece tarih var. Elveda Güzel Vatanım  Osmanlı'nın 'hasta adam' zamanından genç cumhuriyet zamanına uzanan muhteşem bir kaynak.

Dört yıl yapılan sayısız araştırma okunan binlerce hatta on binlerce sayfa, gezilen bir çok şehir sonucunda ortaya çıkmış bu 527 sayfalık yapıt. 1906-1926 yılları arasında geçiyor. Ama aynı zamanda sadece 16 günde.






Böyle söyleyince anlaşılmaz oldu belki ama tam olarak öyle romanımızın kahramanı Şehsuvar Sami 16 gün boyunca, 45 mektup yazıyor ilk ve tek aşkına ve bu mektuplarda hem o gün yaşadıklarını hem de İttihat ve Terakki Cemiyetine katılmasından o güne kadar yaşadıklarını anlatıyor. 

1926 yılında ki, İzmir Suikastı sonucunda hükumet eski İttihat ve Terakki üyelerinin peşine düştüğü için , bu cemiyetin eski fedaisi olan Şehsuvar Sami öldürülme korkusuyla Pera Palas otele yerleşmiştir. Hiç unutmadığı eski aşkına içini dökmek, geçmiş ile hesaplaşmak için sabah, öğlen, akşam, gece yarısı sürekli mektup yazmaya başlar. 

Selanik'li Müslüman genç Şehsuvar Sami ile Yahudi kızı Ester büyük bir aşk yaşamaktadır. Fakat ülke karışıktır. Ester birlikte Paris'e gitmek, Şehsuvar ise eşitlik, özgürlük diyerek ülkeyi kurtarmak istemektedir. Bu yüzden de ayrılırlar büyük aşk yaşanamadan biter. 

Bu süreçte İttihat ve Terakki hükumeti ele geçirse de kişisel çatışmalardan dolayı başarılı olamaz, Balkan Harbinde ağır yenilgi alınır, Trablusgarp kaybedilir. 1. Dünya savaşında Almanların yanında yer alınmasıyla da zaten hasta adam olan Osmanlı tamamen çöker. Bir zamanlar ' Adriyatik'ten Basra Körfezi' ne Kafkaslar 'dan Sahra'ya kadar uzanan bir devlet' parçalanır. 

Aradan yıllar geçer ve Mustafa Kemal sayesinde Cumhuriyet gelir, artık o hep istenen eşitlik. özgürlük gerçekleşir.

Şehsuvar Sami artık her şeyden elini eteğini çekmişken iki eski arkadaşı onu bulurlar biri hükumet adamı olduğunu söyleyerek, diğeri yeniden İttihat ve Terakkiyi kurmak amacıyla yanlarına çekmeye çalışır.

İşte Elveda Güzel Vatanım tüm bu tarihi yolculukta geçiyor. Ben çok etkilendim okurken, 1906 da Osmanlı toprağı olan Selanik'i okurken,  bu güzel vatan Trablusgarp'ta, Balkan Savaşlarında, 1. Dünya Savaşında parça parça ayrılırken vatansever askerler şehit olurken içim titredi.

Aşk ise bence tek taraflıydı, bir türlü  sevmedim Ester'i bu yüzden. Bencil buldum. Kendinden başka, rahatından başka hiç bir şeyi önemsemediğini hissettim. Şehsuvar'ı ise çok sevdim. Çok benimsedim. Gerçekten çok aşık olduğunu yazdığı her mektupta gördüm. Ester'i çok sevmiş Şehsuvar ama vatan ve Ester arasında seçim yapmak zorunda kalmış o zaman ki şartlarda, ama bence buna da Ester sebep olmuş. 

Ahmet Ümit son 100 sayfada yine polisiye ustası olduğunu kanıtlamış, muhteşem ve bence hiç beklenmedik  bir son yazmış, hem Şehsuvar'a hem onun yanına gelen iki eski arkadaşına.

Yine çok not aldığım, çok şey öğrendiğim bir eser oldu. Mesela Abdülhamit'in polisiye roman aşığı olduğu ve Arthur Conan Doyle'u sarayda misafir edip nişan vermesi çok farklı bir bilgi oldu benim için...

Bir de hayatın manası için kullandığı ' Ruhumuzdaki kadim sızı ' tanımlamasına hayran oldum.

Mutlaka okuyun Elveda Güzel Vatanım'ı 

Cumhuriyetimize nasıl kavuştuğumuzu bir kez daha kavrayabilmek için en azından... 

Sevgiler

Sevim





1 Yorumlar

  1. elveda güzel vatanım; komser nevzatsız bir ahmet ümit kitabı ama yine de muhteşem

    YanıtlaSil